Grusveier i Norge

Del:

Ingen ting er som en skikkelig grusveitur. Her får du følelsen av å være i kontakt med naturen.
Ekte moder jord under hjulene. Som oftest er det også de mest naturskjønne områdene. Her vokser hestehoven og hvitveisen helt inn i veikanten.
Av: Mona Forsnes

Vi i redaksjonen har så langt registrert to klubber som du kan melde deg inn i slik at du får flere å kjøre på tur sammen med: OTC.no (Offroad Touring Club) og Allroad-mc.com.

Her kan du meske deg med gode tips for blant annet grusveier, utstyr, forum og treff.

Her er hva allroad-mc skriver på sine sider:

Medlemmene i allroad-mc er svært lite opptatt av hvor de skal, dvs. å ha et fast definert reisemål. En allroader er mer opptatt av å kjøre motorsykkelen sin, og å suge til seg de inntrykk og opplevelser dette medfører. Motorsykkelen er derfor i liten grad et rasjonelt transportmiddel. Det er derimot til glede og hygge, noen vil si at å kjøre motorsykkel på denne måten er den rene mentalhygienen. Du vil nok finne allroadere på tradisjonelle mctreff. Det er allikevel større sjanse for å treffe alllroaderen i salen på sykkelen sin på en humpete sidevei enn drita full foran scenekanten. Allroaderen drar gjerne på tur, men stopper sjelden på samme stedet to netter. ‘

Litt om utstyret som trengs

I en allroaders standardutstyr inngår ofte følgende: telt, sovepose, Leathemankniv, Mag-Lite, noe mat, noen kontanter, masse godt humør, regndress, ei badebukse, tannbørsten + litt såpe.

Allroaderen kan i tillegg ha med seg et liggeunderlag, myggspray, slipperser, noe rent tøy, primus, ei slitt fiskestang, muligens en mobiltelefon, kart over områder langt unna, (alpene og sånn), håndklede og litt verktøy. (til å hjelpe andre med) Allroaderen har sjelden med seg verken kredittkort, detaljerte planer for turen eller negativ innstilling til lange dagsetapper.

Ingen tur for lang, ingen for kort.

I tillegg kan allroaderen lett kjenne seg igjen i følgende påstander: «svett ost er godt», «det er bare sunt å ha litt vondt i rumpa innimellom», «du blir bare våt av regn, det er ikke verre», «å være litt svart på hendene er en naturlig del av motorsykkelkjøring», «motorveier er noe dritt» og «en mc som kan holde 110 – 120 km / t i snittfart er en ypperlig tursykkel for fun-touring worldwide.»

Når en legger sammen alle disse tingene, trer konturene av begrepet «fun-touring» frem. Turen til en allroader foregår oppå motorsykkelen, ikke ved siden av. Det er også slik at de fleste av døgnets timer benyttes til å kjøre motorsykkelen. Resten benyttes til å hvile, slik at en kan kjøre enda lenger dagen etter.

Noe for deg?

Comments Closed