GSX-R: SUZUKIS MERKELIGE VALG

Del:

 

gsxr1000 (1)

 

MILANO/EICMA: Suzuki var kanskje den japanske motorsykkelfabrikken som ble rammet hardest under finanskrisen, og som derfor har strevet lengst med å oppgradere modellparken.  Nå er de tilbake. Men jaggu gjør de mye rart!

 

Tekst og foto: Claus Diseth/Suzuki

 

På messen her i Milano viste de frem 2016-modellen av GSX-R 1000, som strengt tatt bare har små oppdateringer i forhold til tidligere. Men så…

 

VISTE 2017-MODELL

Samtidig viste de fram 2017-versjonen av GSX-R 1000. Og der er det andre boller! Denne modellen skal visstnok dukke opp i butikker rundt i verden midt i 2016-sesongen. Snakk om å kannibalisere sitt eget marked!

 

(artikkelen fortsetter under bildet)

 

SÅNN: Slik ser 2017-utgaven av GSX-R 1000 ut.
SÅNN: Slik ser 2017-utgaven av GSX-R 1000 ut.

 

200 ILLSINTE

2017-modellen – lansert på EICMA i 2015 – får 200 illsinte hester fra en motor med variable ventiltider. Sykkelen er utseendemessig trimmet ned og fremstår slankere og mer agressiv enn 2016-utgaven. Spesifikasjonene forøvrig vil mest sannsynlig gjøre den til en seriøs utfordrer for Yamahas R1, BMWs S1000 RR , Kawasakis ZX-10R eller Ducatis største Panigale.

 

ELEKTRONIKK

I følge Suzuki er 2017-modellen utstyrt med slipperclutch og mer eller mindre full elektronikkpakke. Dermed er det bare Hondas Fireblade av de japanske som foreløpig ikke tilbyr kundene sine elektroniske hjelpemidler andre fabrikker har hatt slik suksess med. GSX-R får quikshifter (både for opp- og nedgiring), traction control med ti forskjellige nivåer og såkalt launch control og forskjellige kjøremodus.

 

FJÆRING FRA SHOWA

Dempere og fjærer på 2017-modellen er identisk med de som sitter på Kawasakis 2016-utgave av ZX-10R, og er produsert av Showa. I følge Suzuki skal nye GSX-R leveres i to forskjellige versjoner, uten at det foreløpig er kjent hva som skal være forskjellen på de to.

 

gsxr1000b

Comments Closed