H D merke faller i merkekonkurransen

Del:

Merkeoppfatningen av Harley Davidson har falt så mye som 24 % og står nå i fare for å komme ut av listen over de 100 ”beste” merkene i listen fra Interbrand 100.Av: Mona Forsnes

Interbrand er eksperter innen merkerådgivning og rangerer de Beste 100 merkene hvert år. Merker som Google, Coca Cola og Mc Donalds er ofte å se høyt oppe på denne listen. Interbrands metode ser på hvordan løpende investeringer og forvaltning av merke som en forretningsformue og på den måten setter en verdi som de mener merket er verdt.

Harley Davidson er det eneste motorsykkel merke som er på listen og har stått på topp 100 lenge men det er nå det merket som faller mest på listen av alle de 100 som er vurdert. Med et fall på 24%, faller de fra en 76 plass til 98 plass som tilsvarer 1 billion dollar innen merkeverdien.

Interbrand mener dette fallet kommer på grunn av svake salgstall for motorsykler, måten MV Agusta ble solgt på, nedleggelsen av Buell, samt at Harley Davidson har ansatt en administrerende direktør som selv ikke kjører en motorsykkel.

Her er Interbrands begrunnelse hvorfor H D har fått ny plass på listen:

Over the past three years, Harley-Davidson has seen a rapid decline in brand value as it becomes a less relevant purchase due to the recession. To deal with its losses, the brand has decided to restructure, exiting the sport bike market; it will discontinue its Buell product line and sell its MV Agusta unit, with the goal of focusing fully on the Harley-Davidson brand. However, unless it also invests into innovating, its product could become stale. This year, the brand also experienced some negative social media and press from an audience upset by the fact that the new, numbers-focused CEO does not ride a Harley.

Lurer på om H D konsernet tar til seg dette

P.s. De tre beste plassen går til Cocal Cola, IBM og Microsoft.

Kilde: Interbrand 100

Comments Closed