HVA ER NYTT I MOTOGP 2016?

Del:

 

modeller (3)

 

Det er «bare» tre måneder igjen til 2016-utgaven av MotoGP sparkes i gang i flomlyset på den spektakulære banen i Qatar. Vi ser litt nærmere på noen viktige regelendringer for neste år.

 

Tekst: Claus Diseth

 

Og la det være sagt med en gang: Vi i Bikeport tror 2016-sesongen kan bli tøffere, tettere og mer jevn enn den har vært på mange, mange år.

 

BORT MED «OPEN CLASS»

I 2016 er MotoGPs «B-klasse» helt borte, selv om et par av fordelene disse teamene hadde (alle bortsett fra Honda og Yamaha) beholdes. I korte trekk er det slik at fabrikkteamene til Honda, Yamaha og Ducati alle kjører med den samme elektronikpakken, 22 liter bensin, syv motorer til disposisjon gjennom sesongen, og begrenset med testing. De har heller ikke anledning til å utvikle motorene videre når de offisielle testdagene avsluttes. Alle andre team har tolv motorer de kan bruke, og ingen stans i utviklingen av motoren de starter sesongen med. Dette er gjort for at flere team skal klare å bli konkurransedyktige.

 

FELLES ELEKTRONIKK

En av de største endringene – kanskje spesielt for fabrikkførerne til Yamaha og Honda – er trolig at alle nå må benytte den samme elektronikkpakken og den samme mykvaren fra italienske Magneti Marelli. Den største motstanderen av dette har forøvrig vært Honda, som har truet med å trekke seg fra hele sirkuset om de ikke får utvikle og benytte sin egen fabrikk. Fabrikken har argumentert med at utviklingen av dette er viktig for elektronikken de bruker på sine gatesykler. Dette er selvfølgelig tullprat. Rekk opp hånda de som kan fortelle hvilken MotoGP-elektronikk som finnes på CBR 1000RR Fireblade? Ingen, selvfølgelig.

 

TETTERE RACING

Målet med regelendringene på elektronikksiden er å bremse en svært kostbar og konkurransedrivende utvikling. I praksis er det bare Honda og Yamaha som har hatt råd, mens alle andre har måttet løpe etter. Dessuten mener de som har laget det nye regelverket (Dorna og FIM) at MotoGP de siste sesongene har vært mer en kamp mellom mest avansert elektronikk og mindre en kamp mellom førere og merker. De mener altså at en felles elektronikkpakke for alle vi gi oss tettere og mer rettferdig racing. Vi tror de har helt rett.

 

NYTT DEKKMERKE

Den tredje viktige endringen for neste års sesong er at Bridgestone forsvinner som dekk-leverandør og erstattes med Michelin. Dette er mer drastisk enn det kan høres ut som. I tillegg skiftes det fra 16,5 tommers felger til 17 tommer – mest av alt for å kunne overføre MotoGP-utviklet teknologi til fabrikkenes gatesykler. Vi har allerede sett resultatet av overgangen fra Bridgestone til Michelin – og det så ikke pent ut. MotoGP-førerne testet de nye dekkene på Valencia rett etter sesongslutt i år, og det var uvanlig mange «lowsides» (der fronten forsvinner) under innbremsing og i sving.

 

FORAN OG BAK

Det er enighet blant eksperter og MotoGP-førere om at Michelins framdekk for 2016 er dårligere enn Bridgestones tilsvarende var i år. Men: Samtidig er det like mye enighet om at Michelins bakdekk er bedre enn Bridgestone sitt. Det har langt bedre grep og gir dermed førerne bedre akselerasjon ut av sving. Resultatet av dette er trolig at vi neste år vil se relativt store endringer i de forskjellige førernes kjørestil – og spesielt hos førere som er kjent for å være veldig avhengige av å kunne presse fordekket maksimalt under oppbremsing og inn i sving. Vi tipper de fleste vil finne en løsning som er en kombinasjon av kjørestil og hvordan sykkelen settes opp – altså vektfordeling mellom fram- og bakdekk.

 

Comments Closed