Hypersport: Dunlop introduserer ny dekkteknologi for proffene i juli

Del:

Nå lanseres gategodkjente Dunlop D213 GP Pro. Dekkene er utviklet med tanke på Supersport- og Superstock-kjøring på Pro-nivå

Dunlop har lansert sitt tredje nye hypersportsdekk på bare seks måneder. Det helt nye D213 GP Pro er utviklet med tanke for seriøse «Pro»-førere, og er etterfølgeren til det legendariske D212 GP Pro, vinner av Isle of Man TT.

Etter sin seirende løpsdebut i nøkkeldimensjoner og -materialer i store motorsportskonkurranser, har Dunlop fremskyndet lanseringen av den fullstendige serien til juli.

For den typen førere som har et racing-team bak seg med teknisk støtte og som har fullstendig racing-oppsett på sykkelen, har Dunlop nå utviklet en serie med nye teknologier i det nyeste D213 GP Pro.

Ny fordekkskonstruksjon

Etter vellykkede tester i motorsportssammenheng har Dunlop lansert nyeste generasjon av sin JLB-konstruksjon (Jointless Belt) på fordekket.

Den nyeste JLB-designen har tre lag som har bevist at de kan styre deformeringen av dekket under store sentrifugalkrefter og ved lening inn i svingene i store hastigheter. Denne nye JLB-konstruksjonen er også utformet for å gi ekstra presisjon og stabilitet under kraftig bremsing.

Den nye JLB-konstruksjonen innføres parallelt med en ny profil på fordekkene. Denne kombinasjonen av teknologier gir større kontaktflate i spisse vinkler, redusert styrekraft og svært god svingrespons.

Bruken av Dunlops anerkjente JLB-konstruksjon fortsetter i konstruksjonen av bakdekket. Her gir enkeltlags JLB-konstruksjonen med svært strekkfast aramid en fordel med sterk, men lett stamme som gir svært god forutsigbarhet, veikontakt og konsekvente kjøreegenskaper.

Alternativt bakdekk for utholdenhetsløp

Dunlop har lagt til et alternativt bakdekk for utholdenhetsløp i D213 GP Pro-serien. Som den mest suksessrike dekkprodusenten i FIM Endurance World Championships historie har Dunlop brukt det de har lært av denne suksessen til å utvikle et nytt bakdekk for utholdenhetskjøring.

Dette dekket er utstyrt med Dunlops Heat Control-teknologi som øker dekkets motstandskraft mot rifter.

Heat Control-teknologien inkluderer to lag med gummiblanding – et sterkt og holdbart ytre lag og et underliggende og understøttende lag som optimaliserer kjøretemperaturen uansett årstid og banekonfigurasjoner.

Det svært distinkte slitebanemønsteret er utviklet for å optimalisere oppvarmingstiden og gi maksimal veikontakt på tørt underlag.

I åpningsrunden av det krevende CIV National Trophy 600-mesterskapet i Imola i Italia tok Stefano Casalotti (Yamaha) den første seieren for D213 GP Pro i dekkets første helg med mesterskapskjøring.

I åpningsrunden av IDM Supersport på Nurburgring tok Kevin Wahr den øverste plassen på pallen i begge løpene på sin Yamaha R6, en debutseier for D213 GP Pro i det største tyske mesterskapet.

Økt segmentering

Dunlop har lansert tre nye hypersportsdekk i løpet av de siste seks månedene. Dette er et resultat av det Dunlop ser som en økt segmentering av førere i hypersportsdekkmarkedet.

Andy Marfleet, europeisk markedsdirektør, forklarer Dunlops målgrupper for den helt nye serien:

– D213 GP Pro er toppnivået på den gategodkjente serien, valgt av de beste Superstock- og Supersport-lagene til både baneløp og gateløp.

– For trackday-førere som kjører mye, har vi det nye GP Racer D212, som også vant i debuten i French Superbike i fjor. For den som tar en trackday av og til, men som mest bruker sykkelen på veien, har vi også lansert SportSmart2Max, som kombinerer gode kjøreegenskaper med imponerende god kjørelengde. Med disse tre nyutviklede dekkene har vi en svært moderne og nyskapende serie som dekker behovet til alle typer hypersportsførere, sier Marfleet.

 

Fakta om Dunlop Europe

Dunlop Europe er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk. Dunlop Europe er teknisk partner med Suzuki Endurance Race Team, Honda Racing og GMT94 Yamaha i utholdenhetsløp, Kawasaki og Team HRC i MXGP og offisiell dekkleverandør til FIM Moto2 og Moto3 World Championship.

Dunlop Europes dekk var montert på sykkelen som vant det første 500cc-mesterskapet for motorsykler i 1949, og dominerte serien gjennom de påfølgende tiårene. I 1991 vant en sykkel med Dunlop Europes dekk den første av tre World Superbike-titler på rad, og i tok 2008 Marco Simoncelli Dunlops 200. seier på rad i 250cc GP-klassen, en serie hvor Dunlop Europe to sitt 17. verdensmesterskap. I 2010 ble Dunlop Europe eneleverandør til Moto2, og Moto3 fulgte etter i 2012. Samarbeidet med Dorna om å fortsette å levere dekk til de to viktigste MotoGP-klassene ble fornyet for 2015 og fremover.

Utholdenhetsløp har vært dominert av Dunlop Europe-team og -førere, med ti av tolv verdensmestertitler siden 2012, mens alle John McGuinness’ seire i Isle of Man TT også ble oppnådd på dekk fra Dunlop Europe. Dunlop Europe har vunnet alle store motorsykkelpriser som finnes – fra GP-verdensmesterskap til Isle of Man TT, fra World Superbike and Supersport til World Endurance, med tilsvarende suksess over hele linjen innen motocross og andre off-road-mesterskap.

De nyeste veidekkene fra Dunlop Europe monteres på motorsykler fra ledende produsenter som Honda, Kawasaki, KTM, Ducati, Yamaha, Harley-Davidson og Suzuki.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *