INDIAN JUBILERER

Del:

2015_Indian_Scout07

 

I år er det 115 år siden to karer ved navn George Hendee og Oscar Hedstrom startet arbeidet med å lage den første Indian motorsykkelen. Det skal selvfølgelig markeres.

 

Tekst: Claus Diseth

 

Allerede i 1897 startet George Hendee å lage tråsykler under firmanavnet «Hendee Manufacturing Company». En av tråsykkelmodellene fikk navnet «American Indian». Og så dukket det opp en svenske…

 

FRA LÖNNEBERGA

Carl Oscar Hedstöm ble født i Lönneberga (om stedsnavnet lyder kjent…prøv å rope «Eeeeeeeemiiiiil» så høyt du kan for å friske på hukommelsen) i 1871, men familien utvandret til USA allerede i 1880. Og det var først når Hedström kom til Hendees fabrikk at det ble produksjon av motorsykler.

 

SYKKELENTUSIASTER

Både Hendee og Hedström var ivrige konkurransesyklister, og ideen om en motorisert sykkel kom fordi de trengte den som fartsholder. Som sagt så gjort, og Hedström bygget egenhendig den første prototypen. Sykkelen sto ferdig i 1901, og allerede samme år vant prototypen et langdistanseløp fra Boston til New York City.

 

RESTEN ER…

…som de sier; historie. I 1902 ble den første Indian solgt til en betalende kunde, og i 1906 lagde de en 39-ci (633 cc), 42-graders V-twin til 1907-modellene. Dette var den aller første amerikanske V-twin til en produksjonsmotorsykkel.

På et tidspunkt var Indian verdens mestselgende motorsykkel. Så kom nedgangstider. Og i 2011 ble firmaet overtatt av amerikanske Polaris. På de fem årene Polaris har drevet Indian, har de lansert ikke mindre enn ni mer eller mindre forskjellige modeller, og så langt er det solgt 6.000 «indianere» i Europa.

 

FEIRING

Indians markering av sine første 115 år vil skje først og fremst under årets Sturgis-treff i South Dakota.Og om du vil være med på festen i Europa, har du dårlig tid, for den foregår denne helgen på «Wheels & Waves»-festivalen i Biarritz, Frankrike. Du kan lese mer om den festivalen på arrangementets hjemmeside

Comments Closed