INNKJØRING AV DEKK: LA OSS DREPE NOEN MYTER

Del:

 

Du har kjøpt nye dekk til din motorsykkel. Enten via en nettsjappe, eller hos forhandleren din. Alle kompisene sier at du må kjøre de inn før du begynner å gi litt gass. Men er det riktig? Bikeport gir deg innkjøringsoppskriften i denne artikkelen.

 

Tekst: Claus Diseth

 

Jeg har gjort det selv: Fått nye «sko» på biken. Kjørt ut av parkeringsplassen hos forhandleren som la om dekkene. Og gått på snørra. «Fordi du hadde nye dekk», sa forhandleren trøstende. Men hva er det egentlig med nye dekk?

 

VELDIG ENKELT

La oss ta noen enkle fakta først. Et touring- eller sport-touringdekk har en gummiblanding som er et kompromiss. Det skal fungere godt i varmt vær, i regn, i kjøligere vær, på tørt føre. Derfor er «gummiblandingen» (jeg skriver gummi i gåseøyne fordi det er mange år siden det var natur-gummi i motorsykkeldekk) konstruert slik at den oppnår optimal arbeidstemperatur relativt raskt. Hva betyr det? Arbeidstemperatur? Joda. Det er når dekket har best gripe-evne. Og et touring eller sport-touringdekk har sin optimale arbeidstemperatur på rundt 40 grader. Det er ikke spesielt varmt.

 

LITT VANSKELIG

La oss så bevege oss over til litt mere sportslige dekk – men vi befinner oss fortsatt på gaten. De sportslige dekkene har mindre spor, men mere gripeflate mot underlaget. De skuffer ikke unna like mye vann som et touringdekk, men fungerer bedre når det er tørt og varmt. Og har du kjøpt deg et sånt dekk til din gategående R-sykkel, er det et par ting du bør vite. 1) Det gir deg ikke det grepet du ønsker på en kald aprildag. 2) Det gir deg ikke det grepet du ønsker når det pøsregner i Bergen. Og 3) For at dette dekket skal klistre seg til asfalten, trenger det en lang høyere arbeidstemperatur enn gatedekket i avsnittet over.

 

HVORDAN…

Men, men… Hvor ble det av dette om innkjøring av dekk? Det kommer. Vi må bare få etablert et par fakta til.

I dag er det slik at dekkfabrikantene bruker to forskjellige kjemikalier på dekkene når de er ferdig produsert. Det siste der er viktig. Når dekkene er ferdig produsert. Da påføres dekksidene et middel som gjør at alt som står på dekksiden (produksjonssted, dato, hastighetsbegrensning osv) kommer så klart frem som mulig. Og et konserveringsmiddel påføres dekkets slitebane. Og det er dette konserveringsmiddelet som skremmer – helt unødvendig – vettet av oss motorsyklister.

 

ARBEIDSTEMPERATUR

OK. Da er vi ved kjernen. Vi er enige om at et gatedekk for allround-bruk har en ideell arbeidstemperatur rundt 40 grader. Et sportsdekk (for gate- og trackday-bruk) må opp i rundt 70 grader før det har optimal arbeidstemperatur. Om vi beveger oss over til banedekk – altså slicks – må vi nok opp ytterligere ti, tolv grader for å finne optimal arbeidstemperatur. Og det er derfor heltene på roadracing-banene har dekkvarmere. Nuvel.

 

GLATT GUFFE

Jeg hører stadig at erfarne motorsyklister sier at om du har satt på nye dekk, så må de kjøres inn en god del mil før du begynner å brekke ned sykkelen skikkelig. For å slite av det oljete belegget dekkprodusentene i sin allmektige ondskap legger på motorsykkeldekkene. Og jeg har sett folk i roadracingmiljøet som setter på nye slicks og virrer rundt enten på banen eller parkeringsplassen for å «slite av« dette glatte guffet. Det er feil. Og det er fjollete. Og jeg skal forklare hvorfor.

 

DEN DEILIGE VARMEN

Yepp! De som produserer ditt nye bakdekk påfører det kjemikalier. Både for at dekket skal se bedre ut (sort og blankt) . Og for at det skal holde seg lenger. Men dekkfabrikantene er ikke onde. De vil slettes ikke at vi skal gå på trynet. Så her er den enkle oppskriften: Har du byttet til et touringdekk er det slik at disse kjemikaliene forsvinner når arbeidstemperatur for det dekket er oppnådd. Det gjelder ikke bare midt på dekket. Kjemikaliene er borte når hele dekket har oppnådd – la oss si 40 grader. Da har hele dekket full gripeevne.

 

MEN, MEN…

Jada, har du kjøpt et sportsdekk, trenger det minst 70 grader før arbeidstemperatur er oppnådd. Og i en norsk vår, på en norsk vei i 12 grader i april, tar det tid før dekket har arbeidstemperatur. Og dermed tar det også lenger tid å få «kjørt det inn». Så vær forsiktig med gassen.

 

RACING

Nå sitter du kanskje der og klør deg litt i hodet, for du har sett på TV at disse racing-gudene (Rossi, Marquez, Lorenzo osv) på oppvarmingsrundene virrer rundt, sikksakker hit og dit. Og vi antar at det er for å få varme i dekkene. Det er ikke helt sånn. Når et RR-løp starter, har det stått dekkvarmere på med en temperatur på rundt 80 grader. Gummien har altså allerede en begynnende arbeidstemperatur. Virringen og sikksakkingen er bare for å beholde denne varmen. Og for å få varme i bremseskivene. Men det er en annen historie.

 

KONKLUSJON

Nei. Når du har lagt om til helt nye dekk: Du trenger ikke kjøre hundrevis av kilometer før dekket gjør det du skal. Det du som fører skal gjøre, er å få varme inn i det nye dekket. Det gjør du best ved å akselerere. Og ved å bremse. Noen omganger med dette, og du har kjørt inn ditt nye dekk på få minutter. Ferdig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *