INTERMOT: NY 900SS FRA DUCATI

Del:

01-supersport-s

 

I går viste Ducati frem sin nye SS900 («SS» for «Supersport») i en standard utgave, og en S-utgave.

 

Nye SS900 trekker definitivt linjer fra den klassiske sportstoureren SS900 som fulgte fabrikken og eierne trofast i så mange år. Men noe har definitivt skjedd til det positive i jobben med moderniseringen av denne sykkelen.

 

MOTOR

Motoren er på 937 kubikk, en Testastretta 11°, L-Twin med 4 ventiler per sylinder, desmodromisk og væskekjølt. Den yter 83.1 kW (113 hester) ved 9.250 omdreininger. Dreiemomentet er heller ikke verst på denne sportstoureren: 96.7 Nm (71.3 lb-ft) ved 6.500 omdreininger, og Ducati hevder at så mye som 80 prosent av dette momentet kommer allerede ved ca 3.000 omdreininger.

 

ELEKTRONIKK

Sykkelen er selvfølgelig utstyrt med det aller meste av elektronikk; ABS, traction control, tre forskjellige modus du som fører kan velge; Sport, Touring og Bykjøring. Disse kan igjen justeres individuelt til å passe dine egne preferanser. Som ekstrautstyr kan du også kjøpe Ducatis mediasenter, som gjør at du via smarttelefonen kan se hvilken låt du spiller, se varslinger og hvem som ringer osv. Kåpeglasset kan forøvrig justeres opp 50mm for de som skulle ha behov for det.

04-supersport

FORSKJELLER

Det er – selvfølgelig – forskjeller på standard SS900 og SS900 S. På den dyrere S-modellen har Ducati inkludert quickshift, som gjør at du kan gire opp og ned uten å bruke clutchen, uten å slå av gassen. S-modellen har i tillegg Öhlins 48 mm frontgaffel, der standardutgaven har gaffel fra Marzocchi på  43 mm. Begge har bakdemper fra Sachs. S-modellen har også eget avtagbart deksel til baksetet…

Bensintanken på begge utgavene tar ikke helt voldsomme (for en sportstourer, i alle fall) 16 liter.

03-supersport-s

 

 

 

 

Comments Closed