INTERMOT: FETT TOURINGLOKOMOTIV FRA BMW

Del:

p90234204_highres_bmw-k-1600-gt-10-201

 

Stor, rekkesekser, luksuriøs. Mer strømlinjeformet. Bedre demping og fjæring. Møt BMW sin 2017-versjon av sekssylindrede K 1600 GT. Grand Touring, altså.

 

Tekst: Claus Diseth

 

Utseendemessig er det gjort endringer på BMW sitt touringlokomotiv K 1600 GT. Den er mer strømlinjeformet, ser en smule mer aggressiv ut, men har samme motor. Dog er det gjort tildels store endringer.

 

EURO4

Også BMW er nødt til å tilpasse sine motorer utslippskravene i EURO4. Derfor er det for neste år gjort endringer både i motor, elektronikk og eksosanlegg – uten at antallet hestekrefter eller trekk-kraft er endret. Mest synlig forskjell på 2015/2016-modellene og neste års utgave, er et noe mer strømlinjeformet chassis, og en litt annerledes vindskjerm. De største – og mest interessante endringene – har BMWs ingeniører gjort med dempere og fjæring.

 

ESA OG HESTER

Med 160 hestekrefter og et voldsomt dreiemoment på 175Nm er dette en virkelig dynamisk kraftpakke fra firmaet i Bayern. BMW har over 80 års erfaring med rekkeseksere i bil, og fra 2010 kom de altså med en sekser også til motorsykkel. Så vidt vi vet er det den smaleste rekkesekseren (over 1000 kubikk) som noen gang er laget til en motorisert tohjuling. Nytt av året på denne modellen er oppgradert elektronikk – og da spesielt på demper/fjæringssiden.

 

DYNAMISK

BMW kaller det nye systemet på K 1600 GT for Elektronisk, Dynamisk ESA med automatisk demperstyring som standard. Systemet kan stilles i to forskjellige «modus»: «Vei» og «Dynamisk», hvor den første innstillingen skal sørge for å gjøre kjøringen – nærmest uansett underlag – så komfortabel som mulig for både fører og passasjer uansett hastighet og vekt på fører, passasjer og bagasje. Den «Dynamiske» gjør det samme, men strammer samtidig opp sykkelen hvor fokus er lagt på litt mer inspirert kjøring – og dermed også litt hardere kjøreegenskaper.

 

REVERS

Det nye touringtoget fra BMW har også hentet en revers-assistent fra Hondas Goldwing. På samme måte som på gullvingen aktiviseres den med en knapp på styret, for deretter og kontrolleres med startknappen. Som ekstrautstyr til sykkelen kan du også bestille en BMW-variant av «quick shift – altså noe som hjelper føreren å gire både opp og ned uten å være nær clutchen.

Comments Closed