INTERMOT: SUZUKIS NYE «MEAN CLEAN MACHINE»

Del:

gsxr1

 

Vi har forsåvidt sett den før. 2017-modellen av Suzukis flaggskip GSX-R 1000 ble allerede vist frem på tampen av 2015. Men nå er den her. Og det ser bra ut!

 

Tekst: Claus Diseth

 

Og Suzuki er ikke snauere enn at de lanserer to versjoner av sin supersport-sykkel. En «standard» GSX-R 1000 og en GSX-R 1000R. Begge kan for så vidt registreres, men sistnevnte er først og fremst ment for banebruk.

 

RASKESTE HITTIL

I følge Suzuki selv, er sjette generasjon av GSX-R 1000 den sterkeste, raskest akselererende, mest aerodynamiske og renest-brennende GSX-R-sykkelen de noen sinne har levert. Og i følge reklamen og pressemeldingen: Den mest kompakte og den sykkelen med best kjøreegenskaper de noen gang har laget. Ikke små ord, dette. Men når vi ser på bildene: Det er bare å bryte sammen for alle sportsentusiaster og innrømme at dette ser veldig bra ut.

 

MYE NYTT

I følge fabrikken er mer enn 600 deler helt nyutviklet på nye GSX-R 1000. Rammen er kraftigere, baksvingen redesignet, motoren har en rekke forbedringer i forhold til tidligere modeller – og de elektroniske hjelpemidlene er mange og sofistikerte. Den store forskjellen på 1000 og 1000R ligger først og fremst på dempersiden, hvor sistnevnte har noe Suzuki kaller balansefri fjæring både foran og bak. Noe som skal bidra til bedre friksjon mellom underlag og dekk i heftig nedlegg. Systemet er utviklet for racing, men modifisert for masseproduksjon.

 

AERODYNAMIKK

Frontkåpen er redesignet og 13 millimeter smalere enn tidligere modeller. Forskjermen er også nå, og skal visstnok være med på å trykke sykkelen hardere mot underlaget i høyere hastigheter, og dermed gi bedre grep og stabilitet. Så blir spørsmålet: Når kan du få kjøpt sykkelen i den ene eller andre utførelsen? Her har vi ingen helt sikre indikasjoner, men Suzuki selv antyder andre kvartal 2017 – altså sen vår eller tidlig sommer neste år. Det er bare å glede seg for supersport-entusiaster.

gsxr2

 

Comments Closed