INTERMOT: DEN ULTIMATE NAKENSYKKEL?

Del:

mt10sp_01

 

Yamahas MT-10 har tatt «nakenmarkedet» med storm i år. Nå hever fabrikken lista, med en heftig SP-utgave av samme sykkel.

 

Tekst: Claus Diseth

 

MT-10 SP er ikke snauere enn at den henter både hard- og mykvare både fra Yamaha YZF-R1 og YZF-R1M, og et design som så definitivt leder tankene hen til sistnevnte nesten-MotoGP-aktige modell.

 

NY FJÆRING

SP er for sikkerhets skyld utstyrt med Öhlins Electronic Racing Suspension (ERS), såkalt «Thin Film Transistors»-instrumenter og lakkert på en måte som sender tankene til R1M. Dette er nødt til å bli en modell som vil kjempe om øverste plass på pallen når neste års ultimate «bøllesykkel» skal kåres. Når det er sagt: Yamaha kommer selvfølgelig med en like lang liste ekstrautstyr til SP som til den mer vanlige modellen. Slik at du enkelt kan gjøre den om til en både komfortabel og kapabel touringkamerat.

mt10sp_09

 

SOM PÅ R1

Sykkelen er altså utstyrt med semi-aktiv fjæringskontroll. Den styres selvfølgelig elektronisk av en boks som – surprise! – kalles en «Suspension Control Unit» – akkurat som på R1. Denne boksen analyserer data fra en rekke sensorer som overvåker hvordan dempere/fjæring oppfører seg – og også førerens «input» i sykkelen. Deretter justerer den i løpet av mikrosekunder optimal kompresjon og returdemping for det gjeldende omstendighetene. Dette skjer helt uten at føreren merker at systemet jobber – bortsett fra at du vil føle at sykkelen hele tiden er optimalt justert.

mt10sp_06

 

HIGH DEFINITION

Innstillingene på kontrollboksen kan justeres via det nye R1-aktige instrumentpanelet, som i tillegg viser SPs øvrige systeminformasjon. Og det i fulle farger, high definition – eller høy oppløsning som vi gjerne kaller det. Som fører kan du forøvrig velge om instrumentpanelet skal ha lys eller mørk bakgrunn slik at det passer kjøring i dagslys eller om natten.

SP kommer bare i én fargevariant: En blanding av sølv/blå og karbon – altså nok en antydning om slektskapet med YZF-R1M. Det er ventet at sykkelen vil komme til Europa i februar eller mars neste år.

mt10sp_08

 

Comments Closed