INTERMOT: URBAN SCRAMBLER FRA YAMAHA

Del:

scrambler5

 

Yamaha fortsetter å utvikle sin produktlinje av retrosykler. Ny for neste år er SCR950 som fabrikken kaller en Urban Scrambler i «Sport Heritage-serien».

 

Tekst: Claus Diseth

 

Se video nederst i saken

 

I år kom «Street Scrambler» og neste år er det altså duket for en litt røffere utgave kalt «Urban Scrambler». Fortsatt med en luftkjølt V-twin-motor.

 

HISTORIE

På 1960-tallet var Street Scramblerne førstevalget for de førerne som ønsket seg en enkel, stilig og solid motorsykkel som man kunne kjøre rundt i byen med samt håndtere helgeturer på landet. Disse syklene representerte den frie og enkle innstillingen i det innflytelsesrike tiåret, og sjelen deres lever videre i nye SCR950.Det skriver i alle fall Yamaha i pressemeldingen om den nye «Urban Scrambler».

scrambler3

 

DREIEMOMENT

Den nye Scrambleren fra Yamaha drives av en pulserende luftkjølt V-twin-motor med høyt dreiemoment. Motoren er montert i et rørformet stålchassis, og er rettet mot dagens generasjon motorsyklister som ønsker en skikkelig motorsykkel som er konstruert for glede. Med et bredt, avstivet styre, aluminiumsfelger og eikede hjul – samt kraftige dekk og forgaffeldeksler – blander nye SCR950 klassisk kulhet med moderne design og teknologi. Et høyere sete med en flat profil gir en forhøyet kjørestilling med god bevegelsesfrihet – og det finnes også et nytt, større 17-tommers bakhjul som gir en høyere kjørestilling og økt bakkeklaring for en forbedret kjørefølelse. Motoren har for øvrig et dreiemoment på 79,5 Nm (8,1 kg-m) allerede ved 3 000 o/min.

 

EURO4

Akkurat som de øvrige motorsykkelprodusentene, har Yamaha også tilpasset motoren for de nye utslippskravene i EURO4. Eksosanlegget er 2-i-1-eksosrør som strømmer inn i en kort, oppovervendt eksospotte. Det er utstyrt med et lite varmevern og deksel, og skal avgi  en tøff, dyp eksoslyd – og den integrerte treveiskatalysatoren er i samsvar med EU4-utslippsstandardene.

 

TEKNISK

Luftkjølt 60-graders V-twin-motor på 942 cc
Klasseledende moment: 79,5 Nm (8,1 kg-m) ved 3000 o/min
Femtrinns girkasse med stille remdrift som krever lite vedlikehold
Smalt og flatt dobbeltsete med økt setehøyde på 830 mm
Eiket 19-tommers forhjul og 17-tommers bakhjul
145 mm bakkeklaring
Bredt stålstyre i Scrambler-stil med tverravstivning
Aluminiumsfelger
Kraftige Bridgestone TW101 100/90-19-fordekk og TW152 140/80-17-bakdekk
298 mm flytende bølgeskivebrems foran, 298 mm bølgeskivebrems bak
For- og bakskjermer av stål
Motor og komponenter i svart farge
Flensløs 13,2-liters bensintank
Sidedeksler i klassisk nummerskiltstil
Rund LED-baklykt
Rundt LCD speedometer med sotet glass
Fothvilere i aluminium
Doble støtdempere bak med gassbeholder og modellspesifikke innstillinger
41 mm gaffelbein med jevn fjæring og gummimansjetter
135 mm fjæringsvei foran, 110 mm fjæringsvei bak
2-i-1-eksosrør med oppovervendt eksospotte

Sykkelen kan leveres i to forskjellige fargeversjoner: Enten rød eller sort.

 

VIDEO:

Reklamevideo fra Yamaha:

 

Comments Closed