KAWASAKIS NYE RÅSKINN

Del:

 

ZX-10R: Slik kan det se ut når nye ZX-10R er i aksjon.
ZX-10R: Slik kan det se ut når nye ZX-10R er i aksjon.

 

MILANO/EICMA: Kawasaki har satt villdyr i masseproduksjon! Og fabrikken innrømmer ærlig at 2016-utgaven av ZX-10R er det nærmeste de har kommet i å lage en gategående superbike.

 

Tekst: Claus Diseth

Foto: Claus Diseth/Kawasaki

 

Under motorsykkelmessen i Milano forrige helg var det ikke mange sykler som trakk mer presse og tilskuere enn Kawasakis nyeste ZX-10R. Og det trolig med god grunn.

 

HELT SUVEREN

I World Superbike (WSB) har Kawasaki vært helt suverene de siste sesongene, tatt hjem VM-titler i fleng og nærmest feid konkurrentene av banen. Så er da også 2016-modellen av dette villdyret utviklet i nært samarbeid med VM-førerne Tom Sykes og Jonathan Rea.

(artikkelen fortsetter under bildet)

 

EICMA 2015 49
ER DET IKKE…? Tom Sykes var hjertelig tilstede på messen i Milano. Han var dessverre for opptatt med viktige ting til å snakke med oss i Bikeport…

 

«ALT» ER NYTT

Selv om 2016-modellen tilsynelatende ikke skiller seg veldig utseendemessig fra 2015-versjonen, lover Kawasaki at det meste – til og med det som ser identisk ut – er helt nytt. Hovedfokus har selvfølgelig vært å redusere vekt, gjøre sykkelen mer stabil under innbremsing, mer svingvillig. Og altså raskere.

 

DJEVELEN I DETALJENE

Målet med den nye motoren har vært å beholde alle de berserke hestekreftene på topp, men få mer kraft og akselerasjon på lavere og midtre turtallsregister. Det mener Kawasaki de har klart. Motoren har fått ny sylindertopp og ny veivaksel som er 20 prosent lettere enn den gamle. Dette gjør – stadig i følge fabrikken – at motoren vil spinne opp i turtall raskere enn tidligere. Men den har også flere hyggelige side-effekter: En lettere veivaksel forbedrer sykkelens akselerasjonsevne, samtidig som de kreftene som påvirker en sykkel i sving reduseres takket være reduksjon i den gyroskopiske kraften i roterende masse. Eller sagt på en annen måte: Den blir mer lettkjørt og mer lettsvingt.

 

HESTEKREFTER

Innvendig er altså så godt som hele motoren bearbeidet, lettet og effektivisert. Luftfilterboksen er i tillegg to liter større enn på den forrige modellen (nå på ti liter), og flyttet lenger frem for bedre effektivitet. Dette gjør at sykkelen nå skal levere 207 hestekrefter ved 13.000 omdreininger med trykksatt luftfilterboks (ram air). Det burde være nok for de fleste…

 

MYE TITAN

Hele eksosanlegget er i titan for å redusere vekt. Anlegget har forøvrig tre katalysatorer for å klare de strenge kravene Euro4 stiller til støy og utslipp. Både framgaffel og bakdemper er ny, utviklet av Showa og er såkalt «Balance Free. Om du vil ha en forklaring på hva det egentlig betyr, kan du lese denne utmerkede artikkelen hos Rideapart.com. Kort fortalt fungerer bakdemperen etter samme system som Öhlins TTX-dempere – eller tilsvarende den «Balance Free» Showa-demperen som har sittet på Hondas CBR1000RR Fireblade siden 2012.

 

BREMSER

Bremsene er også nye. Foran sitter noe av det ypperste Brembo lager; M50 monoblokk kalipere som griper rundt de doble skivene. Skivenes diameter i front er nå 330 milliometer, bak 220 millimeter. ZX-10R kommer originalt med stålomspunne bremseslanger rund baut. Sykkelen har selvfølgelig alt av elektroniske hjelpemidler; tractionkontroll, launchkontroll, ABS (som forøvrig imponerte Tom Sykes så mye at han mener systemet snart må tillates i racing), quickshifter, en elektronisk styredemper fra Öhlins og mulighet til å justere mengden av motorbrems. Hjernen i det elektroniske systemet er nyeste teknologi og sensorer fra Bosch.

 

VEKT

Sykkelen har en kjøreklar vekt på 206 kilo med ABS-systemet. Tanken tar 17 liter. Svingarmen er 15,8 millimeter lenger enn den gamle for å plassere mer vekt på forhjulet og dermed gjøre sykkelen mer stabil under hard innbremsing og ved styreinnputt (turn-in).

 

16_ZX1000S_GRY_RF_P16_OR-770x578

 

(Denne artikkelen er bygget på opplysninger i Kawasakis eget pressemateriell, samt en artikkel om sykkelen i engelske MCN.com)

 

 

Comments Closed