Kenneth Gundersen for fabrikk-støttet team

Del:

Kenneth Gundersen startet for det profesjonelle britiske motocross-teamet UTag Yamaha under helgens VM-runde i Uddevalla.

Det er det samme teamet som Kenneth kjørte for før han ble skadet for to år siden. Derfor kjenner han laget godt fra før.

Kenneth fikk tilbudet etter at teamets førstefører, Zac Osborne som har vunnet noen VM-runder i år, må stå over Uddevalla på grunn av skader.Av Roy Hovdan

– Klart det er en fordel for meg å få kjøre for et team med store ressurser, de best utviklede syklene, de mest attraktive delene og de beste mekanikerne. Men det mest avgjørende for meg var at jeg fikk lov til å kjøre med mine egne sponsorer på den lånte sykkelen, slik at jeg kunne levere det de forventer av meg, sier Kenneth entusiastisk på telefon fra sin midlertidige treningsleir i Halmstad. I morgen kjører han til innsjekk i Uddevalla før han og teamet legge planene foran helgens strabasiøse VM-runde.

Helgens VM-runde i Uddevalla er jo Kenneth Gundersens comeback i VM-manesjen etter å ha slitt med skader i de to siste sesongene. Det er derfor viktig for ham å vise seg fram på en god måte i helgens løp. Jo bedre han kjører i Uddevalla, jo kortere er veien tilbake til verdenstoppen.

Kenneth har vist at han er i god form for tiden. Han har startet tretten av fjorten heat i SM og NM i år. Av disse har han vunnet tolv og brutt ett. Få andre MX-førere har noen gang oppnådd så gode statistikker. Derfor har Kenneth et håp om å oppnå gode resultater også i Uddevalla.

Kenneth skal kjøre MX2-klassen i Uddevalla, det vil si sykler med 250 kubikkcentimeters motor. Han vet at det er svært mange gode førere som kjører denne VM-serien. I motsetning til den større MX1-klassen er er bare et par av de aller beste førerne skadet. Men ingenting er avgjort før målflagget faller.

– Det blir det kamp om marginene, sier Kenneth. – Det er derfor det er så viktig å være i et godt team. Det at jeg i prinsippet har hele Yamaha-systemet og alle deres ressurser i ryggen når jeg ruller ut til start, betyr at jeg kan tjene tideler på hver runde, forklarer han. Det kan i sin tur avgjøre om han tar pallplassering eller kjører inn som nummer femten.

Kenneth er spent på hvordan det blir å kjøre så lenge i den ekstreme varmen som preger Skandinavia om dagen. VM-heatene er 10 minutter lenger enn heatene i SM og fem minutter lenger enn i NM. Hvert heat er derfor nær førti minutters blodslit med puls godt over 90% av maks – hele veien. Motocross er som kjent en svært kondisjonskrevende idrett. Noen førere har med seg vann ut på banen i belte eller sekk. Men Kenneth kjører uten. – Jeg er så konsentrert på kjøringen at jeg likevel glemmer å drikke. Derfor blir vannet bare unødig vekt for meg. Men jeg drikker mye før løpene – helt fram til jeg kjører mot startgrinden, forklarer Kenneth og innser at han kommer til å være både varm, tørst og mør etter hvert heat.

Comments Closed