KTM 990 Adventure / Adventure R

Del:

KTM introduserte sin Adventure-modell i 2003. For 2009 kommer den med V-Twin motor på 990 kubikk med økt kraft og moment, modifisert eksosanlegg, lakkert ramme og redusert behov for serviceintervall.

Mens motoren i 990 Adventure nå yter 106 Hk har man i 990 Adventure R tatt ut hele 116. Dreiemomentet på 100 Nm er for øvrig det samme på begge utgavene.

Foruten dette er forskejllen mellom 990 Adventure og 990 Adventure R demperne foran og bak. På R-utgaven har de satt på både framgaffel og bakdemper som har 55mm lengere fjæringsvei hovedsakelig for enda bedre kjøreegenskaper i røft terreng. 990 Adventure leveres med ABS som standard som kan slås av. Vektforskjellen på de to er på 2 Kg. Standardutgaven er opp gitt til 209 mens R-utgaven er oppgitt til 207.

Alle tekniske data finner du under bildene.

990 Adventure R motoren

09_AdventureR_03_1226411198_1226411293.jpg

WP-fjæring bak med hele 265mm fjæringsvei på Adventure R

09_AdventureR_02_1226411198_1226411327.jpg

To farget utgave med R-symbolet klart fremtredende

09_AdventureR_01_1226411197_1226411408.jpg

Praktisk låsbart oppbevaringsrom i «tanken»

09_Adventure_04_1226411198_1226411470.jpg

Bremo frembremser med 300mm bremseskiver

09_Adventure_07_1226411197_1226411499.jpg

Nytt design på eksosanlegget
09_Adventure_08_1226411198_1226411541.jpg

990 Adventure i sort/orange09_Adventure_01_1226411197_1226411581.jpg

09_Adventure_05_1226411197_1226411615.jpg

og i Sort/Hvitt

09_Adventure_06_1226411198_1226411635.jpg

09_Adventure_02_1226411197_1226411678.jpg

09_Adventure_03_1226411198_1226411696.jpg

Tekniske data:

KTM 990 Adventure

KTM 990 Adventure R

Engine Type

2-cylinder, 4-stroke, v 75°

2-cylinder, 4-stroke, v 75°

Displacement

999 cc

999 cc

Bore/Stroke

101/62.4 mm

101/62.4 mm

Power

78 kw @ 8.250 rpm

84,5 kw @ 8.750 rpm

Torque

100 nm @ 6.750 rpm

100 nm @ 6.750 rpm

Compression ratio

11.5:1

11.5:1

Starter/Battery

Electric starter/12v 11.2ah

Electric starter/12v 11.2ah

Transmission

6 gears

6 gears

Fuel System

Keihin Electronic fuel injection

Keihin Electronic fuel injection

Control

4 v/dohc

4 v/dohc

Lubrication

Pressure lubrication

Pressure lubrication

Engine Oil

Motorex, SaE 10w-50

Motorex, SaE 10w-50

Primary Drive

35:67

35:67

Final Drive

16:42

16:42

Cooling

liquid cooling

liquid cooling

Clutch

wet multi-disc clutch, hydraulically operated

wet multi-disc clutch, hydraulically operated

Engine Management/ignition

Keihin EMS

Keihin EMS

Chassis

chromium-Molybdenum trellis frame, powder-coated

chromium-Molybdenum trellis frame, powder-coated

Frame

aluminium

aluminium

SubFrame

aluminium, tapered, Ø 28/22 mm

aluminium, tapered, Ø 28/22 mm

Handlebar

wP-uSd Ø 48 mm

wP-uSd Ø 48 mm

Front Suspension

wP-PdS shock absorber with hydraulic spring pre-load

wP-PdS shock absorber with hydraulic spring pre-load

Rear Suspension

210/210 mm

265/265 mm

Suspension travel front/rear

2 x brembo two piston, floating caliper,

2 x brembo two piston, floating caliper,

Front Brake

floating brake disc Ø 300mm

floating brake disc Ø 300mm

Rear Brake

brembo two piston, floating caliper, floating brake disc Ø 240 med mer

brembo two piston, floating caliper, floating brake disc Ø 240 med mer

ABS

brembo two channel abS (optional)

Rims Front/rear

2.15 x 21»; 4.25 x 18»

2.15 x 21»; 4.25 x 18»

Tyres Front/rear

90/90-21»; 150/70 R 18»

90/90-21»; 150/70 R 18»

Chain

x-Ring 5/8 x 5/16″

x-Ring 5/8 x 5/16″

Silencer

Twin stainless steel silencer with regulated catalytic converter

Twin stainless steel silencer with regulated catalytic converter

Steering Head AngLe

63.4°

63.4°

Trail

119 mm

119 mm

Wheel Base

1,570 ± 10 mm

1,570 ± 10 mm

Ground Clearance

261 mm

316 mm

Seat Hight

860 mm

915 mm

Tank Capacity

approx. 19.5 litres/4 litres reserve

approx. 19.5 litres/4 litres reserve

Dry Wight

approx. 209 kg (without fuel)

aprox. 207 kg (without fuel)

Comments Closed