KTM med KERS i racing

Del:

Kinetic Energy Recovery System, KERS, er siste tilskudd i den evige leten etter krefter på racingbanen.

Systemet fungerer på den måten at den samler opp energi som skapes ved bremsing som frigis og øker motorkraften ved akselrasjon, og KTM er nå første produsent som har prøvd ut systemet.

Det er sjefen for KTMs 125 og 250 GP Team, Harold Bartol, som har sluppet hemmeligheten om at KTM gjorde forsøk med KERS på Tommy Koyamas racingsykkel under løpet i 125-klassen på Valencia i fjor.

Systemet er også under utvikling for Formel1, og der skulle det etter planen begynne å brukes i løpet av inneværende år. KTM har da kommet F1 i forkjøpet.

Selve energien som skapes under bremsingen brukes til å lade opp kondesatorer. Når man akselrerer kjøretøyet skal denne oppladede energien brukes til å skape større drivkrefter. KTM sitt system har vist å gi en ekstra effekt tilsvarende 3HK. KERS er fortsatt under vidreutvikling, og målsettingen er å kunne oppnå ekstra effekt tilsvarende hele 15HK.

På Valencia gikk det imidlertid ikke så veldig bra for KTM. Koyama klarte å avslutte på en syvendeplass, og høyeste registrerte topphastighet ble registrert til 219,6 Km/t. Til sammenligningklarte Stefan Bradl hele 226,3 Km/t med sin Aprilia.

Men for all del..systemet kan jo bli noe for fremtidens sykler.

Bildet viser Koyama på sin KTM 125

koyama125_2_1233839438_1233839482.jpg

Comments Closed