KTM: SPORTSSYKLER FOR FARLIG FOR OFFENTLIG VEI

Del:

 

FARLIG: KTM-sjefene har bestemt seg for å slutte og produsere RC8, med begrunnelsen at sykler av denne typen er for farlige for offentlig vei.
FARLIG: KTM-sjefene har bestemt seg for å slutte og produsere RC8, med begrunnelsen at sykler av denne typen er for farlige for offentlig vei.

 

KTM har tatt en oppsiktsvekkende beslutning, og bestemt seg for å slutte med produksjon av supersportsykler. Begrunnelse? KTM mener de er for farlige for offentlig vei.

 

Tekst: Claus Diseth

 

Det betyr i første omgang kroken på døra for noen videreutvikling av RC8, men det skal heller ikke komme noen erstatter. Nye RC16 med V-firemotor kommer kun i baneversjon.

 

INGEN APRILSPØK

Uttalelsen om at «superbikes» av denne typen er for farlig for kundene, kommer ikke fra noen hvemsomhelst. Det er firmaets president Stefan Pierer som sier dette i et intervju med bladet CycleNews, skrevet av den smått legendariske motorjournalisten Alan Cathcart.

 

STORT ANSVAR

KTM-bossen sier at beslutningen om ikke å produsere sykler av denne typen for landeveien, er tatt fordi fabrikken mener de har et stort sikkerhetsmessig ansvar for sine kunder. Og så fortsetter han:

– La oss være ærlige her: Om din supersport-sykkel har 200 hester eller mer, er det umulig å argumentere for at de hører til på offentlig vei, for det gjør de ikke lenger.

 

POLITISK

Stefan Pierer lar det skinne gjennom at de har tatt beslutningen også fordi de frykter at overivrige EU-parlamentarikere skal  trumfe gjennom harde restriksjoner på motorsykkelindustrien, eller beint frem forby motorsykler i det hele tatt.

 

KONSEKVENSER

KTM skal etter planen delta i neste års MotoGP med nye RC16, og de skal også produsere en utgave for salg til kunder, men altså kun til bruk på lukket bane. Modellen vil heller ikke bli homologisert slik at den kan benyttes f.eks i World Super Bike-serien. I praksis blir du sittende med en baneracer du enten kan delta i MotoGP med, eller alternativt en lokal trackday på Rudskogen…

 

HEVEDE ØYEBRYN

KTMs nye linje får øyebryn til å heve seg i motorsykkelmiljøet. Fabrikken vil altså ikke lenger produsere sportssykler med rundt 200 hester for gatebruk. Men det virker ikke helt logisk når nye 1290 SuperDuke R har 177 hester, mens den «farlige» 1190 RC8 R «bare» har 172 hester (men veier fem kilo mindre).

Det virker også litt underlig at KTM som har slagordet «Ready To Race» skal stille uten et flaggskip i supersport-klassen.

Comments Closed