Med utgangspunktet i en fabrikkny 2005-modell CBR1000RR, har Stig Stene fra Trondheim bygd opp en lekker Drag-bike for deltakelse i Dragrace.

Stig Stene har vært aktiv HillClimber i 10 år før han forsøkte seg på DragRace.

Med en «hjemmelaget» ZXR750 fra 80-tallet greide han 14. plass i NM i 2006 og klatret til 8. plass i 2007.

Stig02_1206957549_250x349.jpgDragRace i seg selv og ikke minst plasseringene gav tydeligvis mersmak. Stig Stene bestemte seg derfor å bygge en helt ny sykkel.

Som innkjøpsansvarlig og ansvarlig for delelageret ved Motorport Trondheim Fritidssenter var ikke valget vanskelig.

En 2005-modell CBR1000RR ble valgt som utgangspunkt for prosjektet.

Målsetningen med den nye DragBike’ener å etablere seg blandt de 5 raskeste Pro-syklene i Norge og å kjempe om pallplassering i klassen for Supercomb Bike.

TFS-Team
Fra høsten 2007 ble også mekaniker Frank Ulvang med på prosjektet, og Kjell Knutsen var ikke vanskelig å be da han ble forespurt om å være manager for teamet.

Siden alle tre jobber på Motorport Trondheim Fritidssenter ga navnet seg selv, og TFS-teamet var født.

CBR1000RR Dragbike
Hvor mange timer Stig og Frank har brukt på selve ombyggingen av sykkelen er de usikker på. Arbeidet er meget pent utført, og en skulle nesten tro at ombyggingen ikke var ombygging, men at den var levert slik fra fabrikk.

SS-Dragbike04_1206957549_1207209636.jpg

Baksvingen er forlenget med totalt 375 mm og hele sykkelen er senket ca 70 mm. Fjær-veien er dermed blitt redusert til ca 50 mm.

Motoren er blitt utstyrt med Nos Lystgass-anlegg med progressiv gass-kontroller. I tillegg er det Innovate Motorports datalogging for logging av all motordata under kjøring: Lambda, G-force, trottle, map-sensor og fart.

SS-Dragbike03_1206957550_1207209909.jpg

Gearet er modifisert til Pingel pnaumatisk girskift med elektronisk motorstyring (engine kill). Motoren som originalt yter 172 HK gir nå mellom 210 – 280 HK alt avhegig av tuningen.

Stig Stene i Warm-up

Stig01_1206957549_1207210160.jpg

2008 Sessongen
I 2008 satser Stig og TFS-teamet på å kjøre flest mulig dragrace samtidig som de skal fortsette med tuning av sykkelen.

Bikeport.no ønsker de lykke til og vil senere komme tilbake med flere artikler om TFS-teamet.