Frank Rølsåsen hos MV Agusta-importør Erling Sande, var blid som ei lerke under torsdagens lansering av det italienske mc-merket.

Frank Rølsåsen hos MV Agusta-importør Erling Sande, var blid som ei lerke under torsdagens lansering av det italienske mc-merket.

 

Mye pent å se da MV Agusta ble offisielt lansert i Norge. Det måtte selvfølgelig skje på Aker Brygge i Oslo.

 

Tekst og foto: Claus Diseth

 

Bitende kulde og sur vind til tross; på utestedet importør Erling Sande hadde valgt seg, var det stinn brakke og topp stemning torsdag kveld.

 

Legenden MV Agusta

Det er et ikonisk merke Erling Sande AS nå har valgt å importere til Norge, så la oss ta en kjapp historieleksjon:

Det hele startet med greve Giovanni Agusta, som i 1910 etablerte en fabrikk for luftfartsprodukter i Lombardia i Nord-Italia. Greven sjøl døde i 1927, og det tvang enken Giuseppina og sønnen Domenico til å overta i en brutal nedgangstid for flyindustrien. De tok en modig beslutning, og valgte å satse på produksjon av motorsykler.

 

mv4

Ville kalle den første Vespa

Domenico var klar med første modell rett før Andre Verdenskrig, men lanseringen ble stoppet av krigsutbruddet. Det var en totaker på 98cc. Han ønsket å kalle den Vespa, men navnet var allerede i bruk av konkurrenten Piaggio. Derfor ble den første bare hetende «98».

Siden vi snakker om navn: Produksjonen kom igang i 1945, for da hadde Domenico etablert Meccanica Verghera (MV), oppkalt etter Lombardio-regionen der syklene ble bygget. Teknisk og designmessig har syklene vært en suksess fra første stund. Salget har gått i voldsomme bølgedaler.

 

mv7

Fra Cagiva til Harley

Cagiva overtok ansvaret for MV Agusta på nittitallet, lanserte F4… og solgte merket til Harley-Davidson i 2008. (Undertegnede intervjuet Harley-Davidsons toppsjefer høsten 2009, og de var på det tidspunkt strålende fornøyd med å ha skaffet seg det sportslige merket. Og de så på investeringen i MV Agusta som en langtidspost…). Den varte helt til året etter (2010) da H-D hadde likviditetsproblemer og solgte fabrikken tilbake til Cagiva.

Nuvel.

mv1

 

Lyden mann! Lyden!

De mange fremmøtte på Aker Brygge torsdag kveld, fikk selvfølgelig både se og høre MV Agustas modellspekter, og selv om kulda fikk folks øreflipper til å bli blå, la det ingen demper på entusiasmen.

Vi i BikePort ønsker Erling Sande lykke til med den nye «babyen».

Meld deg på vårt Nyhetsbrev

Kontaktinfo

BikePort AS
Postboks 21
7560 Vikhammer
Tlf: +47 92082072
E-post: post@bikeport.no

Følg oss