LIZ PÅ RIKTIG KURS

Del:
SITTESTILLING: Level 3 handler mye om riktig sittestilling og riktig bruk av kroppen. Elizabeth Kobberød jobber sammen med coach John Trotter.
SITTESTILLING: Level 3 handler mye om riktig sittestilling og riktig bruk av kroppen. Elizabeth Kobberød jobber sammen med coach John Trotter.

 

Vilje til å lære. Nysgjerrighet. Tålmodighet. Og hard jobbing. Slik kom Liz på rett kurs med California Superbike School.

 

Tekst og foto: Claus Diseth

 

Du kjører roadracing. Elsker sporten. Men du er ikke like rask som du egentlig ønsker å være. Hva gjør du da? BikePorts Elizabeth Kobberød dro til Polen. For å komme seg på rett kurs ved hjelp av California Superbike School (CSS).

 

Morgenstund…

Du skal stå tidlig opp om du vil delta på kurs med CSS. Elizabeth har kjørt Level 1 og 2 tidligere, og kjenner rutinene: Fremmøte klokken 07.00, registrering, sikkerhetssjekk av utstyr og sykkel, safety briefing klokka 08.00 og deretter inn i klasserommet for teori. Første dag for Elizabeth i Polen, handlet dermed om «Level 3».

 

ASFALTGUD: Nei, han ber ikke til en mystisk asfaltgud, men taper svingpunkter eleven må jobbe med.
ASFALTGUD: Nei, han ber ikke til en mystisk asfaltgud, men taper svingpunkter eleven må jobbe med.

 

En ting av gangen

En dag med CSS består av fem teoriøkter på ca 25 minutter hver, og fem 20-minutters kjørepass. Som fører har du kun én oppgave når du er på banen: Å øve på det du gikk gjennom i siste teoriøkt. Det er den ene tingen coachen din ser etter og gir deg tilbakemeldinger på. Coachene ligger bak og observerer, kommuniserer med deg med håndsignaler og kan i enkelte tilfeller ligge foran for å demonstrere en teknikk. Hver coach har kun tre «elever» i hvert kjørepass.

 

Bruk kroppen riktig

Level 3 i CSS sitt kursopplegg handler først og fremst om hvordan man bruker kroppen for å komme seg gjennom en sving – eller en serie svinger – mest effektivt. Eller sagt på en annen måte: Hvordan skal føreren unngå å belaste sykkelen unødig, slik at sykkelen får gjort det den kan aller best; nemlig å kjøre motorsykkel? Level 3 gir førerne fem teknikker for å håndtere denne utfordringen. Høres det ullent ut? Tenk over dette: Midt i en sving har du lyst til å «tighte» inn linjen din, kanskje for å ta føreren foran deg på «innern». Men du har fullt nedlegg. Å «brekke ned» ytterligere er ikke noe alternativ, for da forsvinner grepet. What to do, what to do? CSS har en teknikk for akkurat dét. Eller: Du vil gjerne ha mer skyv ut av sving, men da forsvinner bakhjulet om du gir mer gass. Vel, det finnes en teknikk som løser dette også, og det handler mye om hvordan du bruker og posisjonerer kroppen din. Og når.

 

BLIDE FJES: Gary Adshead og Liz ser ut til å hygge seg sammen.
BLIDE FJES: Gary Adshead og Liz ser ut til å hygge seg sammen.

 

Din dag i dag

Level 4 er en skikkelig egotripp. Det handler bare om deg, og dine utfordringer. For Elizabeth handlet det om (og handler fortsatt om) å sette riktig inngangshastighet i sving. Tenk over dette et par sekunder: Du er på vei nedover langsletta på Rudskogen, du bremser et sted mellom 150 og 50-meters merket (avhengig av hvor store baller du har). Og så: Hva gir deg signal om at du har bremset av nok fart? Når har du slått av nok for å klare svingen? Eller: Er det ikke svingen du skal sette hastigheten etter, men noe helt annet? Det var et ledende spørsmål, og Elizabeth fikk det mange ganger. Og hun flyttet sine egne grenser. Mange ganger.

 

Lære mer

Så; hva slags mål hadde Elizabeth for kurset?

– Målet var selvfølgelig å bli raskere. Eller å lære teknikker som vil gjøre meg raskere fremover. Som deltaker på et slikt kurs kan du fokusere helt og holdent på egen læring, forklarer Liz.

– Ble målet oppnådd, synes du?

– Jeg synes jeg har fått trent mye på å løse opp de «flaskehalsene» jeg har sett i min egen kjøring. Gode tips, råd og veiledning fra de to coachene (Gary Adshead den første dagen og John «Jet» Trotter på dag to) fikk jeg virkelig fokusert på disse utfordringene. Så blir det opp til meg selv å utnytte dette i praksis, sier Elizabeth.

 

Gary om Liz

– Liz var en god elev på skolen, smiler Gary Adshead, og fortsetter: –Hun lyttet, tok til seg informasjonen og gjorde det vi kom frem til ute på banen. Vi ber om at elevene som kommer på en dag med CSS, kommer med et åpent sinn og er både villige og forberedt på å lære. Det gjorde Elizabeth virkelig, og det vil hun ha igjen for senere, mener Gary.

 

«Jet» om Liz

– Jeg har jo hatt Liz på kurs tidligere, og det var virkelig godt å se henne igjen. Det var helt åpenbart at hun kom med innstillingen at hun skulle lære, og at hun var villig til å jobbe hardt for akkurat dét.

– Hva blir Elizabeths kjøretekniske utfordring fremover?

– Det er to områder hun må jobbe med: Bremsing, å finne ut hvor hardt og hvor sent det er mulig å bremse uten å ende opp «stuck too hard» på bremsene i inngangen til sving. Og hun må jobbe med å bli kjent med de tilbakemeldingene som dekkene gir en fører. Dette går selvfølgelig hånd i hånd med bremsing også, forklarer «Jet».

 

I FARTA: Poznan-banen i Polen er en rask, men likevel teknisk bane som ga Elizabeth nok av utfordringer.
I FARTA: Poznan-banen i Polen er en rask, men likevel teknisk bane som ga Elizabeth nok av utfordringer.

 

Liz om CSS

Og hovedpersonen selv… hva mener hun om California Superbike School på Poznan i Polen?

– Skolen var knallbra, og coachene er veldig dyktige til å lære bort, og til å få deg til virkelig å forstå hvorfor de ønsker at du skal utføre en viss teknikk. Det eneste som trekker ned helhetsinntrykket, er at siden polakkene (de andre elevene på kurset) snakker svært dårlig engelsk. Derfor måtte alt oversettes av tolker, og det forsvant endel tid i pit som kunne vært brukt til mer konstruktiv jobbing.

 

PS:

Under den avsluttende felles debriefen etter dag to, fikk Liz premie og applaus for «Lengst kjørte deltaker». Det gikk ikke upåaktet hen at hun kjørte 1500 kilometer hver vei for å delta på kurs.

Comments Closed