Neste års utgave av Dakar-rallyet går gjennom Argentina, Bolivia og ender i Chile. Da har motorsyklistene blant annet gjennomført to todagers maratonetapper.

 

TEKST: Claus Diseth FOTO: Dakar.com

 

Nytt i 2014-utgaven av Dakar er også at enkelte strekninger skiller firehjulinger og motorsykler fra biler og lastebiler.

 

TRYGGERE

Ansvarlig for Dakar-rallyet, Etienne Lavigne sier i en pressemelding at det er flere årsaker til at dette blir gjort:

 

– På denne måten får vi anledning til å gi motorsyklistene utfordringer på smalere og teknisk mer krevende passasjer. En annen fordel er at bilene (som starter etter motorsyklistene) ikke får anledning til å følge motorsyklenes spor. Et tredje aspekt handler rett og slett om sikkerhet: Med færre førere og kjøretøy i løypa – og dermed færre forbikjøringer – blir det et tryggere rally for alle, sier Lavigne.

 

Totalt ca 2000 kilometer – eller ca 40 prosent av rallyet – vil bli kjørt med separate løyper for de to kategoriene (mc/quad og bil/lastebil).

 

MARATON

Det er også planlagt to todagers maratonetapper underveis for motorsyklistene. Førerne må overnatte i spesielle bivuac’er, og kan ikke motta hjelp fra sine team underveis. De må dermed stole på enten seg selv eller at noen av konkurrentene er villige til å hjelpe dem dersom det oppstår trøbbel med syklene underveis.

 

Den første maratonstrekningen (1228 kilometer) går mellom San Rafael og Chilecito i Argentina. Den andre kraftprøven går fra Salta (Argentina) til Calama i Chile, og er nesten 1500 kilometer lang.

 

Starten for Dakar 2014 er i den argentinske byen Rosaria. Målgang i samme land, men på motsatt kyst, i Valparaiso. Rosaria er forøvrig kanskje mest kjent som fødebyen til Ernesto Guevara – også kjent som «Che».

 

ETAPPENE

 

dakar_etapper

 

KARTET:

 

Slik ser etappene for neste års Dakar-rally ut.

Slik ser etappene for neste års Dakar-rally ut.

Meld deg på vårt Nyhetsbrev

Følg oss