MC-SALGET HALVERT

Del:

 

2016_YAM_FJR1300A_EU_DNMN_STA_002

 

Den såkalte «avgiftseffekten» er som blåst bort, Salget av nye motorsykler er halvert i forhold til januar 2015.

 

Tekst: Claus Diseth

 

Som kjent reduserte den blå-blå regjeringen avgiftene på nye motorsykler med i gjennomsnitt 30 prosent gjeldende fra 1. januar 2015. Det førte umiddelbart til en stor salgsøkning. Nå er vi tilbake på normalen.

 

MINDRE BLIR STØRRE

Mens Yamaha dominerte stort nesten hele 2015, og ble det suverent største merket året sett under ett, er det definitivt endringer i årets første statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Tallene for januar 2016 viser overraskende at de mindre merkene (målt i antall solgte sykler i Norge) virkelig begynner å vise markedsmuskler.

 

KTM TOPPER

KTM var det merket som solgte flest tunge motorsykler i januar, med Harley-Davidson som en god nummer to, og med Yamaha på den siste «pallplassen». Nå er det riktignok ikke store tall vi snakker om: KTM solgte 11, Harley-Davidson solgte ti, og Yamaha ni tunge sykler i hele januar.

 

NEDGANG

Men om ikke antallet nyregistrerte tunge motorsykler i januar er stor, er nedgangen i antall prosent sammenlignet med i fjor desto større. Totalt for samtlige merker som er med i oversikten fra OFV er nedgangen på hele 47,6 prosent. Verst har bortfallet av »avgiftseffekten» rammet Suzuki. Mens det japanske merket solgte 13 sykler i januar i fjor, er det bare nyregistrert én eneste Suzuki i år.

 

OGSÅ LETTSYKLER

Samme nedadgående trend finner vi i statistikken over nyregistrerte lette motorsykler. Her topper Yamaha med 11 solgte sykler i januar i år, mot 23 i tilsvarende periode i fjor. Reduksjonen er på totalt 52 prosent. Det er forøvrig solgt 15 lettsykler hittil i 2016, mot 36 i fjor. Nedgangen er på mer enn 58 prosent.

Litt lysere ser det ut på statistikken for nyregistrerte mopeder. Der er tallene sammenlignbare med fjorårets.

 

 

Comments Closed