MC-salget pr 1. august

Del:

Etter at Harley Davidson overraskende har holdt på førsteplassen over de mest solgte syklene i hele første halvår, klatret Suzuki forbi i løpet av juli.

I løpet av de syv første månedene i år ble det solgt så å si det samme antall tunge sykler i Norge som i løpet av fjordåret. 3346 i 2008 mot 3388 i 2007.

Som tabellen under viser er det små marginer som skiller mellom Suzuki og Harley Davidson, mens avstanden ned til Yamaha og Honda på de neste to plassene er veldig stor. BMW ligger ytterligere lengre bak på sin femteplass.

Den nye importøren av Kawasaki har klart å løfte salget på merket med hele 53% og solgt ca 100 flere sykler i 2008 enn hva tilfellet var i 2007. Dette er også den største økningen i antall enheter. At den tidligere importøren gikk konkurs bidro nok til at salget stagnerte kraftig i perioder i 2007.

Størst nedgang i antall solgte enheter er det Yamaha som står på som har solgt 159 færre sykler så langt i år enn hva tilfellet var i fjor. Dette til tross for at de har den bestselgende modellen i Norge, FZ6.

Til tross for at VFR800 er Norges fjerde mest solgte modell følger Honda følger like etter Yamaha på nedgangen med 141 færre solgte enheter. Størst nedgang i prosent har Moto Guzzi. Importøren av Moto Guzzui, Habo, gikk konkurs tidligere i år.

Også den nye strødrevne scooteren Vectrix er kommet med på statistikken med 9 solgte modeller.
De Kinesiske syklene Haizhimeng, Keeway, Xintian og Qingqi begynner å vises på statistikken. Sistnevnte har den aller største økningen i sitt salg i prosent, men består av tunge sykler rundt 250 ccm.

Av modellene kan det nevnes at GSXR600 er Suzukis mestselgende modell med hele 87 enheter. For BMW utgjør G1200GS, som fikk en face-lift i år, hele 97 stk av BMW sitt totale salg på 326 enheter.

Plass

Merke

Antall 2008

%

Antall 2007

%

% endring

1

Suzuki

559

16,5

506

14,7

10.5

2

Harley-Davidson

550

16,2

524

15,3

5.0

3

Yamaha

436

12,8

595

17,3

-26.7

4

Honda

430

12,7

571

16,6

-24.7

5

BMW

326

9,6

284

8,3

14.8

6

Kawasaki

299

8,8

195

5,7

53.3

7

KTM

170

5,0

153

4,5

11.1

8

Ducati

120

3,5

119

3,5

0.8

9

Kewet Buddy

101

3,0

97

2,8

4.1

10

Triumph

97

2,9

79

2,3

22.8

11

Piaggio

54

1,6

55

1,6

-1.8

12

Aprilia

46

1,4

55

1,6

-16.4

13

Husquarna

40

1,2

45

1,3

-11.1

14

Reva

38

1,1

18

0,5

111.1

15

Buell

27

0,8

33

1,0

-18.2

16

Husaberg

15

0,4

7

0,2

114.3

17

Qingqi

11

0,3

3

0,1

266.7

18

Vectrix

9

0,3

19

Moto Guzzi

9

0,3

28

0,8

-67.9

20

MV Agusta

9

0,3

21

0,6

-57.1

Comments Closed