MC-SALGET: MOT NY «REKORD»

Del:
scrambler2
TOPPER: Yamaha topper årets norske salgsstatistikk, og har også mye spennende å by på neste år.

 

Fjoråret ble et «toppår» for den norske MC-bransjen. Nå ser det ut som om salgsrekorden fra 2015 står for fall.

 

Tekst: Claus Diseth

 

Som vanlig har vi fått statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken AS (OFV) over nyregistrerte, tunge motorsykler ved utgangen av forrige måned, og den viser med all tydelighet at det ligger an til et meget bra år for (deler av) MC-bransjen.

 

YAMAHA TOPPER

Det har vært tydelig i hele år: Yamaha kommer til å bli en salgsvinner i 2016. Hittil i år (altså ved utgangen av september) har merket levert 879 tunge motorsykler til det norske markedet, og kan notere seg for en salgsøkning i forhold til samme tidspunkt i fjor på nesten 15 prosent. For å sette det i perspektiv: Yamaha har solgt 237 flere tungsykler enn nummer to på listen – BMW. Tyskerne har altså levert ut 642 tunge motorsykler så langt i år, men må notere seg for en nedgang i forhold til i fjor på 2,1 prosent.

 

AFRICA TWIN-EFFEKTEN?

Dessverre leverer ikke OFV (som de gjør på bilsiden) statistikk over de forskjellige merkenes salg av enkeltmodeller. Så vi vet pr. i dag ikke hvilken modell som er det enkelte merkets bestselger. Men vi mistenker at Hondas nye Africa Twin kommer relativt høyt på «Big Red» sin norske salgsstatistikk. Honda ligger som nummer tre på OFV-statistikken, og har nyregistrert 609 tunge motorsykler så langt i år. Det er en økning på respektable 13,4 prosent i forhold til septemberstatistikken fra i fjor.

 

STERK HØST

Og – nær sagt som vanlig – er Harley Davidson et av de merkene som kommer sterkt på statistikken gjennom høstmånedene. I september var det bare Yamaha som solgte flere sykler enn amerikanerne: Yamaha (41) mot Harley-Davidsons 31. H-D har så langt i år nyregistrert 488 motorsykler. Og innehar dermed fjerdeplass på registreringsstatistikken. Men må finne seg i en liten nedgang i salget i forhold til i fjor; 4,1 prosent svakere.

 

HVA MED…?

Ellers er det verdt å merke seg at både KTM (394 sykler så langt og femteplass på statistikken), Kawasaki (312) og Ducati (256) er større enn åttendeplasserte Suzuki. «Suki» har nyregistrert 213 tunge sykler, og opplever en salgssvikt i forhold til i fjor på formidable 27,8 prosent. Vi i Bikeport antar at sjefene hos Suzuki-importør Erling Sande AS har sett med glede på alle de nye modellene fabrikken har lansert for 2017. Suzuki var kanskje den fabrikken som ble hardest rammet av finanskrisen, og nærmest stoppet fullstendig utvikling av nye modeller en periode.

 

TOTALT

Så til hvorfor vi tør ta ordet «rekordsalg» i vår munn: Hittil i år er det nemlig nyregistrert 4.504 tunge motorsykler i kongeriket. På tilsvarende tid i 2015 var tallet 4.478. Økningen er ikke imponerende, men sett i lys av svake tall for spesielt Suzuki, Kawasaki (ned 11,4 prosent) og Ducati (ned 28,3 prosent) er selv en total økning på kun 0,6 prosent gledelig.

 

KURIOSA

Ellers kan vi nevne den litt mer kuriøse delen av MC-markedet. Dette er listen over de merkene som så langt i år ikke kan sies å være noen stor suksess i det norske markedet. Hver har de levert én (1) tung motorsykkel:

Dadyw
Qingqi
Ural
Husaberg
Hyosung
SYM
Royal Enfield
Can-am
Fort
KL
Morgan
Buell
Benda
CCM
Euromotors
Fulu
Jinyi Motor

 

Comments Closed