MC-SALGET: ET REKORDÅR

Del:
RETRO: Yamahas nye XJR 1300 og XJR 1300 Racer har utpreget retro-look.

 

Året 2016 har vært et supert år for norsk MC-bransje. Og spesielt ett merke fremstår som konge på den norske haugen.

 

Tekst: Claus Diseth

 

Vi husker alle hva som skjedde i årsskiftet 2014/2015: Da endret regjeringen avgiftspolitikken med det resultat at prisene på nye motorsykler ble redusert med i snitt 30 prosent. Det resulterte i et rekordsalg for norsk motorsykkelbransje i 2015. I 2016 ble det enda bedre.

 

EN FEMTEDEL

Ser vi på statistikken over nyregistrerte motorsykler fra Opplysningsrådet for veitrafikken, er det spesielt ett merke som kanskje har en ekstra god grunn til å juble. Faktisk har de solgt en femtedel av alle tunge motorsykler i 2016, og har dermed fullstendig detronisert sine argeste konkurrenter. Totalt ble det nyregistrert 4.747 tunge motorsykler i landet i 2016 (mot 4.719 i 2015), og salgsvinneren står for 20 prosent av dette.

 

KNOCKOUT

Selvfølgelig er det Yamaha vi snakker om. «Stemmegaffelmerket» har nyregistrert hele 907 glinsende nye motorsykler i førerkortklasse A i 2016. I tillegg: I forhold til i 2015 – da Yamaha også toppet den samme statistikken – er dette en saftig salgsøkning på 14,1 prosent. I 2015 leverte de ut 795 tunge motorsykler. Når vi også nevner at Yamaha totalt dominerer markedet for lette motorsykler (748 eksemplarer mot nærmeste konkurrent (KTM) sine 332, må året kunne betegnes som en solid «knockout».

 

POSITIV UTVIKLING

Bak Yamaha er det flere merker som har hatt en positiv utvikling i 2016. Nærmeste konkurrent på statistikken er BMW med 661 nyregistreringer i fjor. Dette er faktisk en liten nedgang i forhold til 2015, men kun på 2,7 prosent. Deretter følger Honda med 634 nyregistreringer. Og «Big Red» har også grunn til å smile over salgstallene i tungsykkelmarkedet. De kan notere seg for en økning i 2016 på snasne 15,1 prosent. Der i mot går det ikke like bra for Honda i lettsykkelmarkedet hvor de i 2016 måtte bokføre en nedgang på nesten syv prosent. Dette – kombinert med det faktum at de nærmest har blitt ubetydelige i mopedmarkedet (en salgsnedgang på over 60 prosent og kun nummer 17 på statistikken) – antyder at Honda-imporør Kellox har noen utfordringer å ta tak i.

 

NED FOR HARLEY

Tradisjonsrike Harley-Davidson inntar den sure fjerdeplassen på registreringsstatistikken, med 527 solgte i 2016. I forhold til året før er dette en nedgang på 6,6 prosent. Men nærmest som vanlig var det H-D som solgte best i årets tre måneder. I desember ble det faktisk nyregistrert 14 nye «amerikanere».

 

DET NEGATIVE

Vi hater å dra frem negative tall, men satser på at 2017 blir et bedre år for Suzuki i Norge enn fjoråret var. De tørre tallen er slik: 220 nyregistrering betyr en salgsnedgang på 27,6 prosent. Ikke bra, men i år kommer Suzuki med en rekke nye modeller vi har god tro på. Det ser heller ikke lyst ut for lekre MV Agusta som også importeres av Suzuki-importør Erling Sande AS. Der i gården må de bokføre en nedgang på hele 41,3 prosent. Det må svi.

 

Comments Closed