MC-SALGET: HER ER DE TRE STORE

Del:

 

Tre merker skiller seg relativt kraftig ut på toppen av registreringsstatistikken ved utgangen av mars i år. Men det betyr ikke at ikke flere merker gjør det godt så langt i 2017.

 

Tekst: Claus Diseth

 

Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) kommer hver måned med statistikk over nyregistrerte motorsykler i kongeriket. Tallene inkluderer ikke importerte sykler som nyregistreres i Norge.

 

PÅ TOPP

Det har vært vanlig et par sesonger nå: Øverst på «salgsstatistikken» troner Yamaha. I mars gikk det ut respektable 118 tunge motorsykler fra «stemmegaffelmerkets» forhandlere. Det betyr at Yamaha fra 1. januar til utgangen av mars har solgt totalt 174 blanke, nye motorsykler. Hvordan er så det i forhold til i fjor? Jo, i mars 2016 ble det nyregistrert 88 sykler. Totalt i årets tre første måneder i fjor var det «shippet ut» 136 sykler. Det betyr at merket øker med 27,9 prosent i forhold til 2016. Det tipper vi Yamaha er fornøyd med.

 

UT MED JERNET

Det er en velbrukt klisjetittel mye brukt av lokalaviser når de skal skrive om motorsykler på våren: «Få ut jernet, det er vår»! Og det har jammen også BMW tatt bokstavlig. De fikk nyregistrert 110 sykler i mars, mot 92 på samme tid i fjor. Totalt er det i årets tre første måneder solgt 136 nye, tyske motorsykler. Også BMW kan notere seg for fremgang i forhold til i fjor: Opp 21,4 prosent etter tre måneder av 2017.

 

BREMSENE PÅ

Honda tar tredjeplassen på statistikken fra OFV. 80 sykler ble solgt i mars. Totalt 100 så langt i år. Dette er ikke like oppløftende for «Big Red» som for Yamaha og BMW. For på samme tid i fjor hadde de nyregistrert 120 sykler, og må dermed notere en nedgang på 16,7 prosent.

KTM puster Honda i nakken, og har fått nyregistrert 91 tunge sykler så langt i 2017. Deretter følger Harley-Davidson med 79 sykler hittil. For KTM er det en oppgang på svært positive 31,9 prosent året under ett, mens for Harley-Davidson er det en liten tilbakegang på 7,1 prosent.

 

DE ANDRE

For Kawasaki, Triumph, Renault (1), Ducati, Piaggio og Husqvarna (i den rekkefølgen på statistikken etter H-D) er det også god fremgang å spore. Men vi er fortsatt bekymret for Suzuki-salget. Selv om de nå er ute med både attraktive modeller og konkurransedyktige priser, er det så langt i 2017 kun nyregistrert 20 «sukier». 12 av dem ble solgt i mars.

Comments Closed