MEN TOTAKTEREN VAR IKKE DØD!

Del:

 

Det fleste har kanskje avskrevet totaksmotoren for lenge siden. Men to merker og én fabrikk vil det annerledes!

 

Tekst: Claus Diseth

 

Vi er mange som savner både lyden og lukten av en totaktsmotor på fullt turtall. Og gassresponsen – når det endelig skjedde noe. Nå kan vi – eller strengt tatt endurofolket – snart få nyte dette igjen. Med revolusjonerende teknologi, som det heter i reklamen.

 

HUSQVARNA

Tidligere svenske Husqvarna kommer med to nye totaktere for neste år. TE 250i og TE 300i. Det er ikke mye selskapet avslører, men de sier at motorene er bygget opp helt fra bunnen av, og at de skal ha en svært så effektiv bensininnsprøytning. Husqvarna er ikke snauere enn at de allerede nå hevder at motorteknologien vil revolusjonere hele totakts endurofeltet.

 

…OG KTM

Ikke overraskende skryter KTM av akkurat det samme. Det er ikke pussig i det hele tatt. KTM eier som kjent Husqvarna og produserer både sykler og motorer på sin fabrikk i Østerrike. KTM kaller sine to totakts-enduroer for 250 EXC TPI og KTM 300 EXC TPI . TPI står for øvrig for Transfer Port Injection.

 

BENSINGJERRIG

KTM avslører litt til i sin omtale av de nye totakterne: Det nye bensininnsprøytningssystemet «skal dramatisk redusere bensinforbruket»,  og motoren trenger heller ikke forhåndsblandet bensin- og olje. KTM skriver også at de vil vise fram syklene på en internasjonal pressekonferanse i begynnelsen av mai i år.

Comments Closed