Honda har startet så vidt å slippe informasjon om deres nye V4-motor som mest trolig kommer i flere modeller til neste år.

Motorens designer, Tsutomu Ihill, står nå frem på YouTube og forteller om en del detaljer samtidig som det dukker opp informasjon fra patentsøknad.

Patentsøknad viser at sylindrene blant annet er skjevplassert i forhold til hverandre. De to fremste sitter lengre fra hverandre enn de to sylindrene bak. Dette vises og på illustrasjoner som gjøres i informasjonsvideoen på YouTube.
V4-design_1252942720.jpg

Den nye layouten på sylindrene er trolig en forbedring av det eksisterende VTEC-systemet til Honda, hvor motoren, alt etter gasspådrag, turtall og annet benytter 2, 3 eller 4 sylindere i motoren. Den ekstra plassen mellom de to fremste sylindrene benyttes da til ekstra luftkjøling til de to bakre for å forhindre for høy temperatur.

V4-design1_1252942768.jpg

Honda selv har forklart dette på følgende engelsk: When the cylinders in the front bank are arranged on the opposite end sides of the crankshaft, running wind can be made flowable rearwards from a central part of the front bank so that the running wind is also allowed to flow to the cylinders in the rear bank located rearward.

Den nye V4-motoren vil være mye mindre enn de tidligere 4-sylindrede motorene fra Honda. I tillegg sparer man da også en god del vekt.

V4-design3_1252942793_250x271.jpg

Her kan du selv høre (!) eller lese (på engelsk) hva designesjefen av V4-motoren sier foreløpig. Resten er enda hemmelig