Modifisering av effekt på motorsykler koster importør flesk.

Erling Sande AS som er eneimportør av Suzuki-motorsykler i Norge, er dømt for avgiftsunndragelse i forbindelse med registrering av tunge motorsykler.

Motorsykler kan leveres med ulike motorytelser målt i hestekrefter. På en Suzuki GSX-R600 2006-modell kan effekten være 34, 106 eller 125 hestekrefter. Motoreffekten kan endres ved bytte av elektronisk styringsenhet eller ved å klippe ledningen til styringsenheten, en operasjon som tar 5-10 minutter. Forskjellen i engangsavgift for laveffektutgaven og den sterkeste utgaven utgjorde 27.996 kroner i 2006. I tillegg vil en laveffektutgave gi billigere forsikring for eieren enn en fulleffektutgave.

Suzuki-importøren ble funnet skyldig i flere forhold av avgiftsunndragelse ved å modifisere sykler som er registrert som laveffektsutgaver til fulleffektsutgaver uten å betale avgift. For dette får Erling Sande AS en foretaksstraff på én million kroner i bot, samt inndragning av 360.000 kroner og en erstatning til Tollregion Oslo og Akershus på 500.000 kroner, men slipper saksomkostninger.

I samme sak ble butikksjef for motorsykkelbutikken Best of Bikes dømt til fengsel i 120 dager, hvorav 60 dager betinget.

Hovedimportør av Suzuki biler i Norge, Rutebileiernes Standardiseringsaksjeselskap ble frifunnet.

Erling Sande AS eies av Per Kristian og Svein Nikolai Helling gjennom henholdsvis Helling Invest AS, Peak Invest As og Danvik Invest AS. Erling Sande AS er blant annet eneimportør av Suzuki motorsykler.