MOTO2: UT MED HONDA – INN MED TRIUMPH

Del:

 

Så er det offisielt: Fra 2018 er det engelske Triumph som skal levere motorene til Moto2-syklene i Grand Prix-sirkuset.

 

Tekst: Claus Diseth

 

Ryktene om at Triumph skulle overta når Honda som planlagt trekker seg ut etter årets sesong, begynte å fly allerede under MotoGP-løpet i England i fjor sommer. Men nå er det altså avklart.

 

NY MOTOR

Den største overraskelsen er kanskje at Triumph slett ikke skal levere den forventede 675-motoren, men i stedet en helt nyutviklet maskin på 750 kubikk. Dette blir da en modifisert versjon av motoren som sitter i nye Speed Triple som trolig lanseres en gang i neste uke. Og for Triumph må det virkelig være en stjerne i boka å få profilert sine maskiner i noe så høyteknologisk som Moto2-mesterskapet.

 

SELGER IKKE

Honda har lenge sagt at de skal ut av Moto2. Dette har flere årsaker, men den viktigste er at i det store bildet selges det knapt 600-kubikkere i supersport-klassen i Europa lenger. Honda har valgt å ikke oppgradere sin CBR 600RR til de såkalte Euro4-kravene, med det resultat at den ikke lenger er på det europeiske markedet annet enn som overliggere. Kawasaki er for så vidt i samme båt med sin 599cc store ZX-6R, mens Suzuki også denne sesongen selger GSX-R 600. Det er kun Yamaha som har kommet med en helt ny versjon av sin R-6 til årets sesong.

 

STOR ENDRING

Før førerne i Moto2 blir det også en stor overgang etter årets sesong. Da går de fra Hondas firesylindrede 600 kubikk store motor, til Triumphs tresylindre 750cc. Etter sigende skal denne motoren levere drøyt 160 hester, og har en helt annen karakteristikk enn Hondas velkjente motor. Det vil innebære en annen kjøreteknikk, og vi har allerede begynt å glede oss til neste års sesong!

Comments Closed