Slik ser han ut i Ducati-rødt; mannen som skulle forbli i «Yamaha-blått til evig tid».

 

Tekst: Claus Diseth

(se videopresentasjon nederst i saken)

Jorge Lorenzo gikk som kjent fra Yamaha til Ducati etter at siste løp i MotoGP var over i november i fjor. Hos den italienske fabrikken har han erstattet Andrea Iannone, og er nå teamkompis med Andrea Dovizioso.

 

JAKTER ROSSIS SKALP

Som kjent hoppet jo Valentino Rossi i sin tid også fra Yamaha til Ducati. Etter to katastrofale sesonger (i alle fall sett med Rossis øyne og fansens øyne) var han tilbake i varmen hos Yamaha. Det er ingen godt skjult hemmelighet at deler av Lorenzos motivasjon for å bytte stall, henger sammen med spanjolens ønske om å banke Rossi ned i støvlene. Bli verdensmester. På en Ducati. Noe italieneren altså ikke maktet.

 

MR. SMOOTH

Så hvordan skal det gå med Jorge «Mr. Smooth» Lorenzo ombord på en sykkel begge de to fabrikkførerne i flere sesonger har beskrevet som ekstremt tungkjørt? For Yamahaen er jo nettopp det stikk motsatte; ekstremt lettkjørt. Ducatis ingeniører har i følge fabrikken selv nærmest skreddersydd årets GP-racer nettopp til Lorenzos silkemyke kjørestil. Det kan virke som de har klart oppgaven, for allerede på den første testen i fjor høst, var Lorenzo blant de aller raskeste rundt banen i Valenzia. Det sier ikke lite. Det var første gang han satt på Ducatien.

(saken fortsetter under bildet)

KRAFTPAKKE

Både Lorenzo og Dovizioso får litt av en kraftpakke å tøyle denne sesongen. Ducatien veier 157 kilo, og V4-motoren yter mer enn 250 hestekrefter. Toppfarten på beistet oppgis til over 350 kilometer i timen. I år er de såkalte «winglets» – altså de aerodynamiske vingene som sørget for å holde forhjulet sånn nogenlunde i bakken samt stabiliserte sykkelen under nedbremsing – en saga blott i MotoGP. Likevel, ekspertene tror at Ducatis ingeniører jobber med en løsning hvor disse «vingene» i stedet plasseres på innsiden av kåpen. I følge både Andrea Iannone og Andrea Dovizioso var en av ulempene med vingene at de gjorde en allerede tungstyrt sykkel enda tyngre å svinge inn.

(saken fortsetter under bildet)

SPENNENDE SESONG

MotoGP-sesongen starter offisielt på Sepang-banen utenfor Kuala Lumpur i Malaysia 30. januar. Da vil alle årets team være på banen for omfattende testing. Deretter er det mer testing på Phillip Island utenfor Melbourne i Australia 15. februar, før det er testing på Valencia i Spania på kvinnedagen 8. mars. Så flytter hele sirkuset seg til Losail-banen i Qatar 10. og 17. mars. Og så – endelig – er vi klar for første løp i årets MotoGP med race i Qatar søndag 26. mars.

 

VIDEO

Under kan du se presentasjonen av Ducatis sykkel og team for inneværende sesong. Den er på italiensk, men dubbet til engelsk.

 

 

Meld deg på vårt Nyhetsbrev

Kontaktinfo

BikePort AS
Postboks 21
7560 Vikhammer
Tlf: +47 92082072
E-post: post@bikeport.no

Følg oss