MOTOGP: LEKKERT FRA DUCATI

Del:

 

Slik ser han ut i Ducati-rødt; mannen som skulle forbli i «Yamaha-blått til evig tid».

 

Tekst: Claus Diseth

(se videopresentasjon nederst i saken)

Jorge Lorenzo gikk som kjent fra Yamaha til Ducati etter at siste løp i MotoGP var over i november i fjor. Hos den italienske fabrikken har han erstattet Andrea Iannone, og er nå teamkompis med Andrea Dovizioso.

 

JAKTER ROSSIS SKALP

Som kjent hoppet jo Valentino Rossi i sin tid også fra Yamaha til Ducati. Etter to katastrofale sesonger (i alle fall sett med Rossis øyne og fansens øyne) var han tilbake i varmen hos Yamaha. Det er ingen godt skjult hemmelighet at deler av Lorenzos motivasjon for å bytte stall, henger sammen med spanjolens ønske om å banke Rossi ned i støvlene. Bli verdensmester. På en Ducati. Noe italieneren altså ikke maktet.

 

MR. SMOOTH

Så hvordan skal det gå med Jorge «Mr. Smooth» Lorenzo ombord på en sykkel begge de to fabrikkførerne i flere sesonger har beskrevet som ekstremt tungkjørt? For Yamahaen er jo nettopp det stikk motsatte; ekstremt lettkjørt. Ducatis ingeniører har i følge fabrikken selv nærmest skreddersydd årets GP-racer nettopp til Lorenzos silkemyke kjørestil. Det kan virke som de har klart oppgaven, for allerede på den første testen i fjor høst, var Lorenzo blant de aller raskeste rundt banen i Valenzia. Det sier ikke lite. Det var første gang han satt på Ducatien.

(saken fortsetter under bildet)

KRAFTPAKKE

Både Lorenzo og Dovizioso får litt av en kraftpakke å tøyle denne sesongen. Ducatien veier 157 kilo, og V4-motoren yter mer enn 250 hestekrefter. Toppfarten på beistet oppgis til over 350 kilometer i timen. I år er de såkalte «winglets» – altså de aerodynamiske vingene som sørget for å holde forhjulet sånn nogenlunde i bakken samt stabiliserte sykkelen under nedbremsing – en saga blott i MotoGP. Likevel, ekspertene tror at Ducatis ingeniører jobber med en løsning hvor disse «vingene» i stedet plasseres på innsiden av kåpen. I følge både Andrea Iannone og Andrea Dovizioso var en av ulempene med vingene at de gjorde en allerede tungstyrt sykkel enda tyngre å svinge inn.

(saken fortsetter under bildet)

SPENNENDE SESONG

MotoGP-sesongen starter offisielt på Sepang-banen utenfor Kuala Lumpur i Malaysia 30. januar. Da vil alle årets team være på banen for omfattende testing. Deretter er det mer testing på Phillip Island utenfor Melbourne i Australia 15. februar, før det er testing på Valencia i Spania på kvinnedagen 8. mars. Så flytter hele sirkuset seg til Losail-banen i Qatar 10. og 17. mars. Og så – endelig – er vi klar for første løp i årets MotoGP med race i Qatar søndag 26. mars.

 

VIDEO

Under kan du se presentasjonen av Ducatis sykkel og team for inneværende sesong. Den er på italiensk, men dubbet til engelsk.

 

 

Comments Closed