MotoGP sirkuset har flyttet på seg og treningen er allerede i gang på Gran Premio bwin de España i Jerez, Spania.

 

Banen ble bygd i 1986 og første Grand Prix ble arrangert året etter. Banen er nå et av de mest populære møtestedene i MotoGP sammenheng og byens innbyggere kan fort bli oppfattet som fanatiske når det gjelder denne sporten. Beliggenheten i det sørlige Spania, gir fordeler slik som konstant godt vær, flott landskap, og med en tribune som kan motta 250 000 tilskuere, bruker det å bli en flott opplevelse.

 

 

Fra pressekonferanse i går:

 

Yamaha’s fører Jorge Lorenzo, som har hatt suksess på Spanias baner tidligere, er selvsikker med tanke på søndagens løp og ser frem til å få økt forspranget til de andre i gruppen.

Han kommenter: «I won two times here in 250 and twice also in MotoGP™, and also my second podium came here in MotoGP™ in 2008 so we can say that Jerez is one of my favorite tracks, and one of the tracks which is quite adapted to my riding style.»

 

Vinneren av 2010 MotoGP tar likevel ikke av, selv om han vant i Qatar: «It’s always good to start like that, but the championship is very long and we have a lot of races to come this year.»

 

Stoner som kjører for Repsol Honda er også i et selvsikkert humør etter å ha funnet mye positivt i åpningsrunden, til tross for at han sliter med den ene hånden:

 

«Basically with arm-pump it’s difficult to replicate because we don’t get to go out and test these bikes in the week so it’s hard to know if you’ve made any improvements or not. We can only do what we have done and hope for the best this weekend. At the same time there are a lot of positives to take from the last race, more than negatives, so I think we can come here with a fair bit of confidence.»

 

Britiske Cal Crutchlow, som er en del av teamet til Monster Tech3 Yamaha, overasket alle i det siste løpet, var glad han fikk være med på pressekonferansen:

 

«It’s nice to come to Jerez being fourth in the world championship and come to the press conference… Last year I had to pay to get in», sa han.

 

«If we can do a good job this weekend then I’m happy with that, last year wasn’t too good because I crashed and finished eighth, it was eventful.»

 

Amerikanske Nicky Hayden, som avsluttet med en tredje plass på Jerez banen forrige gang han kjørte der, er fortsatt realistisk om seg selv og Ducati’s sjanser i helgens løp:

 

«Obviously Qatar didn’t go so spectacular, we got beaten by a lot there so we try not to get too down with it and come here and try to be closer to the front. The team is working really hard and I think we have some potential there, so hopefully it will get us a good result this weekend.»

 

Føreren for Power Electronics Aspar, Randy de Puniet fra Frankrike, ser frem til å legge bak seg de problemene han hadde på Qatar:

 

«Qatar was not such a great weekend for me and the team because I never had the feeling I had in the tests at Jerez two weeks before the race. Now that’s finished and we are in Jerez where we had a good test one month ago and I’m confident for this weekend.»

 

 

Bane fakta:

 

Lengde: 4.433 meter

 

Bredde: 11 meter

 

Vestre svinger: 5

 

Høyre svinger: 8

 

Lengste strekke: 607 meter

 

Bygd i 1986 og modifisert i 2002.

 

Facebook-kommentar