MV AGUSTA: «SO SEXY»

Del:

f4_rc_6

 

Joda, MV Agusta er i «deep shit» økonomisk sett. Det forhindrer dog ikke den italienske fabrikken i å pøse ut eksklusive modeller. Denne gang er det F4 som (for å holde oss på modellspråket) får eksklusivt nytt og sexy «undertøy».

 

Tekst: Claus Diseth

 

Det siste halvåret har det vært mye snakk om MV Agustas økonomiske problemer, om en sta eier, om det avbrutte samarbeidet med Mercedes-merket AMG, om konkursbeskyttelse, at de ikke har råd til å satse i World Superbike med Leon Camier som frontfigur lenger. Alt det blir på en måte glemt når de nå lanserer en replica av nevnte Camiers WSB-sykkel. Offisielt navn: MV Agusta F4 RC.

 

NUMMER 37?

I forhold til den «vanlige» F4 er ikke RC bare sminket som en supermodell, kledd i nye klær, nye farger, sponsormerker og et griselekkert eksosanlegg der bak i stjerten. Sykkelen er også prydet med nummerskiltet «37» både foran og på sidekåpene. De som kjenner sin historie vet at det er antallet VM-titler det tradisjonsrike merket har tatt gjennom årene. Så: Hva er dette for et dyr?

f4_rc_8

EKSKLUSIVT

Vi har ikke fått noen norsk pris, men regn med at F4 RC blir et stressmoment for de flestes bankkonto. Her er det eksklusive løsninger, eksklusive detaljer, eksklusive komponenter og eksklusiv elektronikk hele veien. Full Öhlins både foran og bak. Brembo skiver og kalipere, selvfølgelig. Titan i eksosanlegget. Enkeltsving. Avanserte aluminiumslegeringer her og der. Også følger det med en boks. I treverk.

f4_rc_detail_1

STREET LEGAL

I utgangspunktet er nye F4 RC registrerbar og fullt lovlig å bruke på gaten. Men sykkelen er ment for bane. I trekassen er det både elektronikk og mekanikk. En spesiell racing ECU (altså sykkelens «hjerne»), eksosdeler – og et personalisert trekk til å legge over akkurat din sykkel. Jålete, javel. Og vi tipper vel at dette blir mer et samlerobjekt enn en brukssykkel det kommer til å være dusinvis av på banedager rundt om i Norges land.

 

MOTOR

Motoren er selvfølgelig også rekonfigurert fra den vanlige F4. 205 hester i gateversjonen – altså den uten racingkittet (som dog medfølger) burde være nok for de fleste. Men altså: Om 205 hester ikke er nok, vil racingsettet gi deg 212 fyrrige, italienske hester ved 13.600 omdreininger.

 

f4_rc_detail_6

ELEKTRONIKK

Sykkelen har selvfølgelig det meste av elektroniske hjelpemidler for føreren. Alle justerbare. Eller de kan slås av fullstendig. Fjæring og dempere er som nevnt fra Öhlins, og svingen kan justeres både i høyde og lengde. Brembos 320 mm doble disker foran, og en 210 mm disk bak. Sykkelen er utstyrt med ABS-system fra Bosch, og har en funksjon som skal redusere hjulløft bak om du bremser hardt med den kraftige frambremse. Så. Det er bare å satse på neste ukes Lotto-kupong, eller å begynne å spare.

f4_rc_detail_3

 

Comments Closed