HVA MED EN (NESTEN) LYDLØS KRAFTPAKKE?

Del:

 

Du er skeptisk til elektriske motorsykler, sier du? Men som motorsyklist setter du pris på hestekrefter og et solid bunndrag, ikke sant?

 

Tekst: Claus Diseth

 

Det italienske firmaet Energica har kommet med 2017-oppdateringer til sine to modeller. Ego er den sportslige, Eva er streetfighteren. Og begge er altså elektriske.

 

EURO4

Begge motorsyklene er EURO4-godkjente. Hvorfor må en elektrisk motorsykkel EURO4-godkjennes? For handler ikke det om utslipp av avgasser, og slikt kommer da ikke ut av en el-sykkel? Det er korrekt. Men EURO4 handler faktisk om mer enn bare avgasser. EU-direktivet har også et nyttig, lite avsnitt om såkalt ODB (on board diagnostics). Dette er en liten bit med standard programvare. Den er universelt tilgjengelig. Hvilket betyr at et hvert verksted vil ha tilgang til sykkelens data for å finne eventuelle feil og foreta reparasjoner. Denne ODBen finnes nå på alle motorsykler, elektriske som bensindrevne. Så fremt de er EURO4-godkjente.

 

KRAFTPAKKE

Vi lovte innledningsvis hestekrefter og bunndrag. Energica Ego yter nå 145 illsinte hester, mens Eva er på mer menneskelige 108 hestekrefter. Det som er vel så interessant: Eva har et dreiemoment på 180 Nm, mens Ego har et moment på 200 Nm. Begge oppnår dette dreiemomentet ved 6000 omdreininger. Maks antall hester kommer også ved 6.000 omdreininger.

 

PERSPEKTIV

For å sette disse tallene litt i perspektiv: En 2017-modell Harley Davidson med den siste 1870-kubikk store Milwaukee Eight-motoren trimmet med det såkalte Screamin’ Eagle Stage III-settet, yter 110 hestekrefter, og har et maksimalt dreiemoment på ca 115 Nm. En 2017-utgave av en Yamaha R1 har hysteriske 200 hester, og et maksimalt dreiemoment på 112,4 Nm ved 11.500 omdreininger.

 

GARANTI

Med 2017-modellene fra Energica får du ikke bare mer kraft, men også en bedre garanti på batteriet. Nå garanterer fabrikken batteriet i fem år, eller opp til 100.000 kilometer.

Comments Closed