NMCU: TVANG TESLA I KNE

Del:
FÅR ROS: NMCU - her representert ved generalsekretær Morten Hansen - får velfortjent ros av MC-bransjen for sitt arbeid med avgiftsreduksjon på motorsykkel.
FÅR ROS: NMCU – her representert ved generalsekretær Morten Hansen – har på sett og vis tvunget elbil-giganten Tesla i kne.

 

Den europeiske motorsykkelorganisasjonen FEMA – med NMCU som drivkraft – har fått gjennomslag for sin kritikk av Teslas såkalte «autopilot».

 

Tekst: Claus Diseth

 

FEMA med NMCU har tatt Tesla-saken minst et skritt videre. I et møte med den europeiske typegodkjenningsmyndigheten ble det klart at Teslas adaptive cruise control heretter skal testes med motorsykler før Tesla blir godkjent for det europeiske markedet.

 

SKREV BREV

NMCU har en rekke ganger kritisert Tesla og bruken av begrepet «autopilot. En medvirkende årsak til NMCUs bekymring er en ulykke på E18 ved Drammen i juli i år. Den kvinnelige motorsyklisten ble meid ned bakfra av en Tesla på «autopilot». Dette fikk NMCU til å skrive brev til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP). Du kan lese hele Bikeport-saken om brevet til samferdselsministeren her. 

 

IKKE SKYGGEREDDE

Men NMCU satt ikke med armene i kors og ventet på svar fra ministeren. Tidligere i høst skrev de et brev til grunnleggeren av Tesla, Elon Musk, og ba om svar på et enkelt, men svært viktig spørsmål: Er Teslas «autopilot» skikkelig testet med motorsykler?  Heller ikke denne gangen satt NMCU uvirksomme og ventet på svar. Les vår sak og hele brevet til Tesla her. 

 

VIKTIG SEIER

Og FEMA og NMCU får det som de vil. I et møte nylig med den europeiske typegodkjenningmyndigheten ble det enighet om at Teslas «adaptive cruisekontroll» heretter skal testes med motorsyker før den amerikanske bilmodellen blir godkjent ikke bare for det norske markedet, men for hele det europeiske markedet. En testprosedyre skal utarbeides allerede i begynnelsen av 2017, og man regner med at selve testingen starter i løpet av 2017.

Vil du lese mer om saken på FEMA sine sider, ligger den her. Artikkelen er på engelsk.

Comments Closed