NY «INDIANER» FRA SPRINGFIELD

Del:

 

indian9

 

Amerikanske Indian lanserer nye modeller på løpende bånd. Nå har de kommet med en 2016-modell de kaller Springfield.

 

Tekst: Claus Diseth

Foto: Produsenten

 

Indian Springfield er hva den Polaris-eide fabrikken kaller en to-i-ett-sykkel. Både en tourer og en cruiser/bobber.

 

HÅNDGREP

For med enkle håndgrep – og uten bruk av verktøy – kan den fabrikkmonterte vindskjermen fjernes. Det samme med sideveskene. Det høres vel ikke så voldsomt imponerende ut, men når vesker og skjerm er tatt av, sitter det heller ikke igjen skjemmende monteringsbraketter. Og du sitter igjen med en klassisk bobber i stedet for touringutgaven. I følge Indian, i alle fall.

Artikkelen fortsetter under bildene

 

MED: Her er sidevesker og vindskjerm på plass...
MED: Her er sidevesker og vindskjerm på plass…

 

UTEN: Og slik ser den ut som «nakenversjon».
UTEN: Og slik ser den ut som «nakenversjon».

 

SOLID MOTOR

Motoren er Indians vanlige V-twin med drøyt 1800 kubikk (111 cubic inches). Den har voldsomme 138,9 newtonmeter allerede ved 2.600 0mdreininger, noe som burde borge for et solid bunndrag. Som vanlig oppgir ikke Indian hestekrefter eller kilowatt, men det er vel heller ikke noe stort poeng for de som er interessert i denne typen sykkel.

 

MED ABS

Springfield – som er byen hvor Indian kommer fra – er selvfølgelig utstyrt med blokkeringsfrie bremser. Den har elektronisk cruisekontroll og et system som overvåker dekktrykket. Ved første øyekast ligner den veldig på Indian Chief, men i følge fabrikken har den et helt nytt chassis som er bedre dimensjonert for touring og større last enn Chief-modellene.

 

IKKE LETT

Fulltanket og kjøreklar veier Indian Springfield drøyt 370 kilo, så det er ingen lettvekter vi snakker om. I tillegg til en velutstyrt kjørecomputer som gir føreren informasjon om alt fra lufttemperatur til gjenstående kjørelengde, er også Springfield utstyrt med nøkkelfri tenning. Bare ha med deg brikken i lommen, og trykk på startknappen når du har satt deg på sykkelen. Og hva om du har glemt brikken? Da taster du din på forhånd egenbestemte kode. Så er det tut og kjør.

 

 

 

 

 

Comments Closed