NY PANIGALE FRA DUCATI

Del:

 

LILLEBROR: 2016-versjonen av lillebror Panigale har vokst fra 899cc til 959.
LILLEBROR: 2016-versjonen av lillebror Panigale har vokst fra 899cc til 959.

 

MILANO/EICMA: 2015-versjonen av Ducatis Panigale 899 vokser til Panigale 959 i 2016. Det har blant annet med støy å gjøre.

 

Tekst og foto: Claus Diseth/Ducati

 

Vi i Bikeport må innrømme at vi ble litt lange i maska da vi først kastet øynene på Panigale 959. Det var noe rart på sykkelens høyre side…

 

STRENGE STØYKRAV

For å møte de stadig strengere støy- og utslippskravene i det som er kjent som Euro-4, har nemlig Bologna-fabrikken måttet plassere et – for å si det rett ut – digert og ulekkert eksosanlegg med doble potter på nye Panigale 959. Det ser ikke bra ut.

 

(saken fortsetter under bildet)

 

panigale959 (1)

 

IKKE I USA

På den versjonen av sykkelen som leveres til det amerikanske markedet er imidlertid det diskrete anlegget vi kjenner fra 899-versjonen på plass. Den amerikanske modellen veier da også flere kilo mindre enn den europeiske og japanske versjonen. Nuvel.

 

KRAFTIGERE MOTOR

Motoren i Panigale har vokst fra 898 cc til 955 cc. Og antallet hestekrefter er økt til 157 (115,5 kW) ved 10.500 omdreininger. Sykkelen har også fått slipperclutch. Tørrvekt er oppgitt til 171 kilo. Kjøreklar er den 195 kilo tung. Men altså: For å kunne opprettholde effekt og samtidig møte Euro 4-kravene, valgte Ducati å lage en kraftigere motor.

 

ELEKTRONIKK

Som vi begynner å bli vant til fra Ducati, kommer også 959 med de fleste elektroniske hjelpemidlene som nå begynner å bli standard på de fleste sportssykler. Fremgaffelen er fra Showa, mens Sachs tar seg av dempingen bak.

 

SETEHØYDE

Ducati oppgir en setehøyde på 830 mm på nye Panigale 959. Den har 17 liters bensintank, skal ha service hver 12.000 kilometer, eller en gang hvert år. Ventilsjekk er forøvrig på 24.000 kjørte kilometer.

 

959panigale_4

 

 

 

 

Comments Closed