NY, RÅ ZX-10R

Del:

 

1ZX1000S

 

Bevares! Kawasaki har akkurat vist frem sin nyeste ZX-10R. Og på papiret ser det virkelig ut som om «Den Grønne» har utviklet et skikkelig beist av en supersport-sykkel.

 

Tekst: Claus Diseth

 

Sykkelen – som fort kan vise seg å bli en R1/s1000RR-killer – er utviklet i nært samarbeid med Kawasakis verdensmestere i World Superbike (WSB).

 

SPLITTER NY

Nye ZX-10R er noe langt mer enn bare en oppgradering av eksisterende modell. Motoren er fullstendig redesignet omtrent skrue for skrue. Det er brukt drøssevis av titanim for å redusere vekt, nye kamaksler, nye ventiler, polerte porter og alt annet av snadder en motorentusiast kan ønske seg. Sykkelen skal nå yte 207 hestekrefter (med ram air – altså trykksatt luftfilterboks) ved 13.000 omdreininger. Maks dreiemoment oppnås ved 11.500 omdreininger. Ombyggingen av motoren har hatt som mål å gi sykkelen mer kraft på lave og midtre turtall.

 

NYE DEMPERE

I tillegg til helt ny motor, er svingarmen forlenget noe for bedre vektfordeling til fronten, og bedre stabilitet i høy fart og ved innbremsing. Nye gass-assisterte dempere foran, Brembo-bremser, en ny og mer aerodynamisk frontkåpe som i følge pressemeldingen både skal redusere vibrasjoner i høy fart og gi mindre turbulens på føreren.

 

MASSE ELEKTRONIKK

Kawasaki har også utstyrt sitt nye beist med all tenkelig elektronikk; Launch Control, intelligent ABS, Quickshifter (om den virker både opp og ned vet vi foreløpig ikke), traction control, elektronisk kontroll over motorbrems, forskjellige kjøreprogrammer (ride modes) og en elektronisk styredemper fra Öhlins.

Om Kawasaki prismessig vil være konkurransedyktig i forhold til f.eks Yamaha R1 og BMW S1000RR (og vi har vel ingen grunn til å tvile på at fabrikken finner en pris som gjør sykkelen attraktiv for denne kundegruppen), kan sesongen 2016 bli spennende både på hjemlige og utenlandske roadracingbaner.

Comments Closed