OKTANRUSH FRA VICTORY

Del:

 

MUSKLER: Med nye Octane satser Vicytory på muskler.
MUSKLER: Med nye Octane satser Vicytory på muskler.

 

Amerikanske Victory er virkelig i farta. Nå har de lansert Octane, med en helt nyutviklet motor.

 

Tekst: Claus Diseth

Foto: Produsenten

 

Nye Victory Octane lanseres og markedsføres som en muskelsykkel, og dette er første gang den amerikanske Polaris-fabrikken (som eier Victory og Indian) har puttet et vannavkjølt V-twin på 1200 kubikk i en av sine modeller.

 

KREFTER SÅ DET HOLDER

I tillegg har amerikanerne for første gang hentet ut 103 hestekrefter (99 Newtonmeter) fra en motor. Det får kanskje ikke hestekraftfantastene til å vrinske begeistret, men sykkelen skal visstnok klare 0 til 100 km/t på rundt fire sekunder, og et 402 meter langt dragrace på 12 sekunder.

Saken fortsetter under bildet

2015-vic-octane-tx_0205

LAV OG SLEM

Setehøyden er ikke på mer enn 658 millimeter, så her bør det være mulig selv for de som er litt korte i «lortfallet» til å sikre seg kontakt med Moder Jord. Octane stoppes av en enkelt skive på 298 millimeter i diameter foran – og samme skive sitter faktisk også på bakhjulet. Akselavstanden er på 1.578 millimeter.

 

IKKE AV DE TYNGSTE

Victory har klart å begrense vekten på doningen, blant annet ved hjelp av støpte aluminiumskomponenter i rammen. Totalvekt skal ligge på rundt 243 kilo. Den konvensjonelle teleskopgaffelen foran er på 41 millimeter. Bak er den utstyrt med to tradisjonelle dempere, hvor forspenningen er justerbar.

 

SE VIDEO HER:

 

Comments Closed