PLASSEN I SPANIA-TOPPEN

Del:

 

Selv om alvorlig svikt i bremsesystem ødela løpene for Norge raskest på 2 hjul de siste årene, føler han og teamet at de sitter igjen mye positivt etter helgens løp i Spania.
Etter en dårlig start kjørte Ole Bjørn Plassen seg opp fra 11.plass til 6 plass på kun 2 runder og tettet luken til 3 førere som fightet om 3.plassen. Ole Bjørn hadde uten tvil mer tempo enn disse inne, men så…

 

KATASTROFE

Katastrofen inntraff. Etter langstrekka på Valencia skal man bremse fra ca 280 km/t til ca 120 km/t.  Å merka at det er null bremseeffekt er ingen god følelse, men heldigvis holdt Ole Bjørn hodet kaldt og unngikk en kjempekrasj.

 

GOD KVALIFISERING

På lørdagens kvalifisering styrte Ducatipiloten sin Panigale R inn til tiden 1.35,5 på Ricardo Tormo banen i Valencia. Dette holdt til en meget sterk 3.plass under lørdagens 2 kvalifiseringsheat i Superstock 1000. Totalt stilte det 35 førere til start i denne klassen som blir sett på som en av de absolutt hardeste i Europa. Kun slått av Maxim Scheib, Aprilias fabrikksfører som vanligvis kjører VM og Carmelo Morales, som har vunnet EM de 2 siste seongene.

 

NYTT DEKKMERKE

Ole Bjørn var aldri dårligere enn nr 4 under alle offisielle treninger og kvalifiseringer hele helgen, noe som er ekstremt bra med tanke på teamets korte testperiode. Teamet har før årets sesong byttet til nytt dekkmerke. Ole Bjørn fant seg fort til rette på de nye Pirellidekkene, og mener selv han har mer å gå på når han virkelig får kjørt seg inn på dem. Teamet bruker helt ordinære Pirelli dekk, kjøpt over disk i Norge.

 

BLANT DE TØFFESTE

RFME CEV som det spanske mesterskapet offisielt heter, er blandt de tøffeste i hele verden. Det er kanskje bare BSB i England at det kjøres fortere. Feltet inneholder alle de raskeste førerene fra EM-serien Ole Bjørn har kjørt de siste årene, samt mange andre nye førere med erfaring fra VM både i Motogp, Worldsbk og Moto2.

Før denne helgen hadde Ole Bjørn kun sittet på sykkel 1,5 dag under en test på Catalunya banen i Barcelona. Men allerede disse dagene kunne vi ane konturene av en bra sesongstart. Da han allerede etter 1.dag tangerte sine beste tider på denne banen.

Teamet sin satsning dette året er i hovedsak mot Superbike NM, men planen er også å kjøre de 3 runder i Spania.
Desverre mangler teamet midler og kapasitet til å gjøre en større/full satsning i utlandet.

Nå blir det en del treninger og tester på hjemmebane, før 1.NM runde 19-20 Mai på Vålerbanen i Hedmark.

Comments Closed