Å redusere vekt er noe som opptar de aller meste, ikke bare er vi opptatt av vekta vår selv, men en lettest mulig MC er gjerne ønskelig. Hva med en motor av plastikk?

Utviklingen på plastikk har nådd nye høyder, bokstavlig talt, og neste år kommer Boeing med sin nye 787 hvor hovedmaterialet i blant annet vingene er laget av plastikk. Så om en plastikkdel klarer å være en viktig del av å holde en jumbojet i lufta i 900 km/t, så burde det holde for motor også.

Plastikk Motorblokk

plastic-motor2_1256809806_1256810552.jpg

Fordelene med en lettere motorsykkel er mange; Raskere akselrasjon, kortere bremselengde, lavere forbruk, lettere nedbrekk stort sett positive fordeler med all slags kjøring. Blant annet skal gjerne en RoadRacing-sykkel være lettest mulig, og det er ikke uten grunn.

Selv med motor i aluminium, som brukes i en del dyrere biler, er vektreduksjonen ca 30%. Noe som vil reduserer betydelig om man heller utvikler motoren i plastikk. Og hva veier mer enn selve motoren på MCen? Trolig bare føreren (i enkelte tilfeller).

plastic-motor_1256810584_250x343.jpg

New York Times hadde nylig en artikkel om motorer produsert i plastikk. De besøkte blant annet Matti Holzberg som driver firmaet Polimotor Research, som startet å bygge motorer i plastikk allerede på 80-tallet. Blant annet bygde han om en Ford Pinto-motor som originalt veier 186 Kg og ga 88 Hk til å yte 300 Hk og veie 68 Kg.

For å vise at motoren faktisk holdt mål ble motoren satt inn i en racing-bil og den deltok i Motor Sports Associations Camel Lights series og kjørte seks løp. Motoren holdt i alle løpene.

Om bil- og MC-produsentene ønsker å benytte seg av teknologien kan plastikk-motorer gjenstår å se. Om de gjør det er det trolig ikke lenge til det kommer både bil- og MC-motorer i plastikk.

Her kan du lese artikkelen i New York Times