Prøvekjørt: RSV4

Del:

I går ettermiddag ankom Aprilias RSV4 til Trondheim Fritidssenter, og jeg var selvsagt ikke tung å be da de ringte å lurte på om det var noe interesse for å prøve den.

Sykkelen var knapt pakket ut av transportkassen da jeg ankom Moholt for å prøvekjøre superbiken til Aprilia.

Da jeg ankom Trondheim Fritissenter sto den lille RSV4 der, for stor ser den ikke ut til å være. Allikevel føles den ikke liten når man setter seg på. Salhøyden er høyere enn hva man skal tro når man bare ser på den, og selv jeg som er ei forholdsvis høy jente fant meg godt til rette på salen og høyden på fothvilerne passet perfekt.

Sykkelen ble startet og en svært karakteristisk lyd fra motoren åpenbarte seg. Den hørtes småsint ut. Overraskelsen ble derimot stor da sykkelen ble satt i gir. Da skiftet de 180 hestene karakter fra småsint til veldig sint. Dette kunne virkelig bli moro..

Prøveturen ble en prøvelse i å ikke overskride fartsgrensene, for denne sykkelen har krefter så det holder, er meget svingvillig, og lyden fra motoren gir nesten en rus man ikke klarer å gi slipp på. Her måtte man finne seg en vei med mange krappe og tett svinger med en fartsgrense tilpasset sykkelen. Ingen lett oppgave med tiden man hadde til rådighet. En bane hadde nok vært det aller beste.

Jeg ble overrasket over hvor fort jeg fant meg til rette på den lille sykkelen, og også over kraften som var tilgjengelig. Eneste minuset var at giret satt litt langt nede, og det var noe vanskelig å komme under med foten når man skulle gire opp. Løsningen var å ikke ha foten helt under, men gire ved å bruke kun sålen på kjørestøvelen. Dette kan man sikkert justeres til lett. Selv om gir-pedalen er trang går girskifte bra. Girkassen føles lett og behagelig, samtidig som den er bestemt og fast.

Selv rett ut av boksen virket sykkelen godt tilpasset vanlig kjøring. Ujevnheter, humper og fartsdumper i veibanen ble lett forsert uten ubehag, og selv ved kraftigere oppbremsing inn mot sving var det mye mindre dukking enn hva jeg har kjent på andre sykler. Oppsettet på demperne virket dermed svært behagelig og de gjorde jobben svært godt.

Den svært karakteristiske sinte motorlyden når man matet på ut av kur

vene ble nesten hypnotisk. Dette var spesielt fremtreden ut av høyrekurver siden eksosanlegget sitter på høyre side, og det var ikke få som snudde seg for å se hva det var som laget det herlige lydbilde langs veien.

Kurvene gikk som en lek med den svært kvikkstyrte sykkelen, og da veien åpnet seg mer og kreftene kunne prøves ytterligere ble viljestyrken virkelig satt på prøve. Gassresponsen er kraftig samtidig som den er kontrollerbar. Draget og karakteren i sykkelen gjør at det er svært vanskelig å la være å kjøre fort og med RSV4 kan det gå virkelig fort! Hvordan motoren føles helt på topp kan man bare tenke seg til, for norske veier og fartsgrenser gjør dessverre sitt til at det ikke kan utforskes.

Og det er i grunne over norske hastigheter at denne sykkelen føles best å kjøre, selv om en sitter nokså behagelig oppreist med begge hendene på styret i 80 km/t. Flyten er allikevel best når førerkortet henger i en svært tynn tråd og trolig godt over, for sykkelen virker å bli bedre og bedre å kjøre jo mer fart en har en virkelig skummel tanke. Slipper man ned bena for å strekke ut kroppen, er det overraskende langt ned til asfalten. Svært behagelig.

Instrumentene er oversiktelige med et stort digitalt speedometer og analog turteller. Litt uvant betjening av kjøre-computeren som sitter rett over betjeningen for blinklyset. Dette gjorde sitt til at en ofte valgte feil knapp når man skulle bruke blinklyset uten å se ned på styret. En vanesak, men betjeningen kunne vært bedre designet. Kjøre-computeren gir god informasjon om snitthastighet, toppfart, forbruk osv, og gir-indikatoren var veldig positivt å ha.

Som alltid så går tiden så alt for fort når man koser seg og har det mer enn artig. Og det er begrenset hvor mange ganger man kan kjøre samme veistrekning uten at beboerne i området reagerer selv om det ikke er råkjøring, så det var på tide å returnere til butikken. Det var og et par ansatte på Trondheim Fritidssenter som småtrippet og ventet på meg så de kunne få tatt sin tur i sommernatten.

Skal det kjøpes en superbike kommer man ikke utenom Aprilias RSV4. Sykkelen må bare prøves, og er svært nær en racingklar sykkel selv rett ut av transportboksen.

zp8497586rq

Comments Closed