Da MC-messen 2009 og bilfestivalen Gatebil lukket dørene og slukket lyset i messehallene søndag ettermiddag, hadde 27.014 betalende gjester vært innom for å oppdatere seg på de hotteste trendene og årets modeller av motorsykler, bil og tilhørende utstyr.

Det er første gang på mange år at besøkstallet øker. – Vi har hatt en svak, men konstant tilbakegang i flere år, men denne gangen klarte vi å snu den tendensen og bokfører en salgsøkning på 24% i forhold til forrige MC-messe i 2007. Så høye besøkstall har vi ikke hatt siden 2002. Derfor kaller vi dette en suksess, sier prosjektleder Jan Gjære i Norges Varemesse.

Også utstillerne var veldig fornøyd med besøket, både hva gjelder antall og kvalitet. Mange utstillere ga uttrykk for at de både har fått konkrete salg og kommet i kontakt med andre som trolig vil kjøpe motorsykkel i løpet av noen uker.

– Vi tror rekordbesøket skyldes to ting. Først og fremst at MC er et morsomt, miljøvennlig og rimeligere transportalternativ som folk vurderer i litt trangere tider. Mange vurderer å bytte fra bil til MC for å spare bensin, utslipp, bompenger, parkeringskostnader og årsavgift. Vi er derfor en offensiv og optimistisk bransje som står klar til å håndtere finanskrisen. Den andre grunnen til oppgangen er nok at årets messe var variert og helhetlig på grunn av samarbeidet med bilfestivalen Gatebil, sier en fornøyd sekretær Arve Lønnum i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, som var medarrangører av messen

Her følger tall og fakta over utviklingen de siste årene:

Årstall

Besøkstall

Utstillere

Belagtnettoareal

2004

22.983

103

6.618

2006

22.593

112

7.534

2007

21.763

103

7.269

2008

27.014

155

8.900 (MC-messen + Gatebil)