SEKS NYE TIGERE FRA TRIUMPH

Del:

 

PENT KNIPPE: Triumph har lansert intet mindre enn seks forskjellige versjoner av Tiger - her er XTR, XCA og XR.
PENT KNIPPE: Triumph har lansert intet mindre enn seks forskjellige versjoner av Tiger – her er XTR, XCA og XR.

 

MILANO/EICMA: Triumph er ikke snauere enn at de har lansert seks nye Tiger Explorer-modeller. Tre med hovedfokus på de som holder seg på asfalt, og tre for de som vil ut i terrenget.

 

Tekst og foto: Claus Diseth/Triumph

 

For å gjøre det klart med en gang: XR-serien er for de som liker seg på asfaltert landevei, mens XC-serien tilhører de som også liker grus og sand. Innenfor hver serie er det tre ulike modell- og utstyrsvarianter å velge mellom.

 

MYE FELLES

Begge modellene har mye felles: En potent tresylindret motor på 1215 kubikk. Triumph lover at den skal være den mest potente i sin klasse… Syklene har kardang, og samtlige kommer med elektrisk justerbart kåpeglass.

 

SEMI-AKTIV FJÆRING

De to såkalte innstegsmodellene i såvel XR- som XC-serien kommer med semi-aktiv fjæring fra KTM-eide WP. Toppmodellene har Triumphs egenutviklede versjon av samme system, og skal gi føreren mer direkte (elektronisk) kontroll over hvordan sykkelen skal oppføre seg til enhver tid.

 

(artikkelen fortsetter under bildet)

 

tigerx

 

PROPPET MED ELEKTRONIKK

Samtlige seks modellvarianter er proppet med elektronikk, de øverste (og dyreste) modellene selvfølgelig med en ytterligere utvidet pakke av elektroniske hjelpemidler. Tiger er også utstyrt med 12 volts uttakk, og til og med et uttak under salen hvor du kan plugge inn USB-duppeditter.

 

BAKKESTART-HJELPER

Det er umulig å ramse opp alle de ulike elektroniske hjelpemidlene, siden de varierer fra modell til modell, men vi kan i alle fall nevne at det er ABS som standard, den kan skrus av og på for hvert hjul. Fem forskjellige kjøreprogrammer; fire forhåndsinnstilte og et som eieren selv kan programmere. Også det nye nå: Hold-kontroll, eller en bakkestarthjelper om du vil.

 

Comments Closed