SEXY «ELEKTRIKER» FRA ITALIA

Del:

italian-flag

 

Det vesle italienske firmaet Energica fortsetter å lansere nye elektriske motorsykler.

 

Tekst: Claus Diseth

 

Og italienerne tuller ikke: Denne «elektrikeren» kommer ferdig med Öhlins både foran og bak, og bremser fra Brembo. Selvfølgelig.

 

REKKEVIDDE

Litt avhengig av hastigheten du kjører i, har Energica Ego en rekkevidde på inntil 190 kilometer. Kjører du konstant i 100 kilometer i timen f.eks på motorvei, er rekkevidden ca 10 mil. Eller omtrent distansen mellom Oslo og Fredrikstad. Vi tror kanskje at rekkeviddeangsten hadde grepet oss hardt om gasshånda i dette tilfellet.

 

LADING

Hva så med lading? Batteriet lades fra tomt til fullt på 3,5 timer. Du har også tilgang til hurtiglading fra 0 til 85 prosent av full kapasitet på ca 30 minutter. I følge Energica har batteriet en levetid på ca 1200 ladesykluser. Batteriet henger i en fagverksramme, og gjør at Ego ikke er den letteste gutten i klassen med sine 258 kilo. Vi holdt på å skrive «tørrvekt»…

 

EFFEKT

På full snurr yter Ego 100 kilowatt, eller rundt 136 hestekrefter. Da spinner den elektriske motoren med 10.500 omdreininger. Den yter sine 100 kilowatt fra 4900 omdreininger og opp. Og den er sterk i bånn: Fabrikken oppgir 195 Nm fra 0 til 4.700 omdreininger. Toppfarten er begrenset til 240 kilometer i timen. Trolig mest med tanke på rekkevidde.

 

MASSE ELEKTRONIKK

Ego kommer i to varianter, med Ego 45 som den mest avanserte på utstyrsfronten. Den er utstyrt med blåtann (v. 3.0) med 100 meters rekkevidde, GPS og en modul som gir deg SMS, TCP/IP, FTP, SOCKET og HTTP-tilgang. Internett rett på sykkelen, altså. Begge Ego-modellene har selvfølgelig ABS levert fra Bosch.

Comments Closed