Som med det meste annet på bruktmarkedet: Det finnes gode og det finnes dårlige eksemplarer der ute. Og i tillegg vil du møte mange som har sterke meninger som spriker i alle retninger. Så det skal ikke være enkelt.

Men magasinet Gearheads har dristet seg frempå og laget en liste over maskiner de mener du aldri bør finne på og kjøpe, og oppgir grundig reaserch på MC-forumer som viktigste kilde for sine bastante konklusjoner.

Uansett – her vil meningene være delte. Men moralen er: Gjør grundige undersøkelser før du begir deg ut på bruktmarkedet.

Her er bruktsyklene du bør sky som pesten: 

1. The Suzuki GS500E (1989 – 2008)

 

I utgangspunktet kan denne sykkelen virke både prisfornuftig og bra, sammenlignet med mye annet på bruktmarkedet. Og GS500E hedres ofte for å være en maskin som tåler mange mil på veien. For bare litt mer penger, får du noe mye bedre. Å svinge denne maskinen er et ork av dimensjoner, og bremsesystemet er ille. I tillegg er det en skikkelig rustholk fordi den ble utstyrt med et sparsommelig lag lakk fra fabrikken.

2. The Kawasaki ZX-6R (1995 – 1997)

ZX-6R er i utgangspunktet en super sykkel, men det tok mye svette, tårer og trøbbel å komme seg dit de er i dag. Skal du absolutt ha en ZX-6R, så skygg unna årene 1995-1997. Så fremt du ikke liker å bruke mer tid på mekking enn kjøring. For å være ærlig: Sykkelen er ikke helt fortapt, men prøv en annen årsmodell eller en konkurrent. Sammenlignet med f.eks Suzuki GSX-R600 fra samme tidsperiode, er dette en slapp sykkel. Det er kvaliten på gir og bremser som er største mangelvare, i tillegg til et par designmessige blundere som blant annet fører til møkkansamlinger der du helst ikke vil ha det.

 

3. The Moto-Guzzi Centauro (1996 – 2000)

Noen bare elsker dette snåle monsteret av en sykkel og når du hører dem prate om sykkelen, så er det vanskelig å forstå hvorfor de i det hele tatt vil selge den. Så hvorfor er det så mange som åpenbart vil kvitte seg med denne sykkelen? Etter hvert får nemlig denne sykkelen kjøregeneskaper som kan minne om en handlevogn.. Bremser og gir holder ikke mål og du vil trolig støte på eletriske feil i et antall og varians, som etterhvert vil gi deg grå hår. I tillegg er den usannsynelig ukomfortabel å sitte på. Må du absolutt ha en, så gå for en senere Sport- eller GT versjon.

4. The Yamaha WR250X (2008 –  )

Dirtbikes er i utgangspunktet ukomplisert å kjøpe. Stort sett er det gode sykler vi snakker om – designet for å tåle en trøkk. Men også her finnes det enkelte modeller du bare bør skygge unna.  Den verste i klassen er faktisk ikke en bizarr, eksperimentell 80-talls maskin, men en relativt moderne sykkel. På papiret er denne sykkelen er drøm: Lett, artig å kjøre og med en «skuddsikker» Yamaha-motor. Men den kommer også utstyrt med en skandaløs prislapp som ny.  Du får bedre sykler med mer teknoligi til samme pris hos konkurrentene. Fjæring og konstruksjon forhindrer deg aktivt fra å gjøre hva du vil med sykkelen og den kommer uten anstendig utstyr. Bremsene er Brembo, men av billigste sort. Sky som pesten!

 

5. Ducati 900SS (1990 – 2002)

Legendariske Ducati slipper ikke unna, om du trodde det. En moderne Ducati er et eventyr for seg selv, men la oss ta turen tilbake til 90-tallet.. Det var på denne tiden Ducati-eiere brukte mer tid på vedlikehold og mekking enn å kjøre selve sykkelen. Tommelfingerregel: En gammel Ducati er som regel ikke noe å trakte etter. Denne er spesielt ille. Den var faktisk gammel da den var ny. Den er ikke kjapp, og yes, den har «issues». En lang liste faktisk. Er du opptatt av din egen mentale helse og lommebok?  – skygg banen. En forferdelig clutch og en elendig kjøreopplevelse – for å nevne noe.

 

6. The Royal Enfield Bullet Electra (2004 –      )

 

Bare ikke kjøp en. For det første: Prisen. Skal du absolutt kjøre retrostyle, så finnes det mange sykler på markedet der ute som ser retro ut, men som drives av moderne teknologi til en fornuftig pris. Enfielden er ikke pålitelig. Den er ikke skrudd sammen og laget skikkelig og det elektriske opplegget er en vits. Og de har hverken kraft eller fart. På toppen av dette er lakkarbeidet elendig, så rusten kommer krypende før du vet ordet av det.

7. The Buell XB12S Lightning (2003 – 2009)

 

Denne er det delte meninger om, men den havner på lista på grunn av usikkerheten den innebærer for alle eierne.  Selskapet er historie og alle dets eiendeler er solgt på auksjon. Dermed er reservedeler og annen forhandlerstøtte høyst usikkert fremover. Når det gjelder akkurat denne modellen så  er det noe merkelig som skjer. Noen rapporterer om ingen problemer, mens andre eiere opplever et helvete fra dag en. Probleme er som regel knyttet til elektrisitet eller lakk. Ellers rapporteres det en hel del om reimer og bolter som ryker.

 

 

 

Meld deg på vårt Nyhetsbrev

Følg oss