Skademarerittet endelig over?

Del:

Roadracingføreren, Carl Berthelsen (34) fra Kristiansand, har vært gjennom 2 tøffe år med skader og sykdom.

Kyssesyken var det siste som kom på sykdomslisten. Denne ødela da hele fjorårssesongen for Berthelsen.

Forrige uke var Berthelsen i Spania med teamet sitt, Team Suzuki Norway, og testet formen og utstyret. Dette ble gjort på Jerez banen som ligger i Jerez, helt syd i Spania.

Tekst: Team Suzuki Norway

Det var knyttet stor spenning til om kropp og sinn var tilbake i form etter 8 måneder med virus og ingen fysiske aktiviteter. Det at testen ble lagt til kanskje Europas flotteste anlegg for motorsport la ingen demper på opplevelsen.

Det viste seg raskt at Berthelsen var tilbake i god form. Han presterte langt over hva som var forventet og selv med relativt lav innsats gikk det fort rundt den 4,4km lange banen.
Det er heller ingen tvil om det har vært en veldig hard psykisk og fysisk påkjenning det Berthelsen har vært gjennom de siste 2 årene.

Nå var gleden og humøret tilbake. Smilet satt løst og det ser veldig lovende ut fremover. Det er i toppidrett som i annen idrett, veldig viktig å ha det gøy, noe som har vært vanskelig for Berthelsen en god stund nå.

Berthelsen leverte prestajoner allerede nå som var nesten på høyde med det beste han har gjort tidligere. Det er ganske utrolig og sier noe om hva som bor i denne blide sørlandsgutten.

Berthelsen er ellers i full fysisk trening og har flere harde tester i møte de neste ukene. Både O2 test, balansetest og styrketest står på programmet, men dette ser han virkelig frem mot.
Testene blir gjort på en testlab på universitetet i Kristiansand.

Det er i den fasen han er i nå at hele apparatet rundt han med trener, kiropraktor og fysioterapeut gjør den viktige forskjellen på om han blir i toppform til sesongstart.
Det er ingen tvil om at Berthelsen har et veldig proffesjonelt apparat i ryggen.

Neste test blir også i Spania, men da i Cartagena. Da legges det opp til et helt annet treningsprogram hvor prestasjon og progresjon er i fokus.

Nå vet vi at sjåføren fungerer og da er det ingen tid å miste for sesongen starter opp allerede 25.april på Lausitzring i Tyskland sier Carl.

Berthelsen holdt et meget bra europeisk toppnivå under testingen i Spania i 2009, men forlot Spania med kyssesyken og svært dårlige odds for at det kunne bli noen satsning den sesongen.
Det ser heldigvis mye lysere ut nå.

Nå ser vi kun fremover og har lagt bak oss fortiden sier Carl optimistisk. Han skal delta i Norges mesterskapet og Nordisk mesterskap i 2010. Det sistnevnte vant han i 2007.

Teamets 2.fører, Erik Magnus Ekjord, hadde en meget oppløftende test. Han presterte å kjøre over 5 sek raskere enn hva han gjorde i 2009 på samme bane. Det er en oppsiktsvekkende prestasjon og fortsetter han i dette sporet kommer han til å kjempe langt opp på resultatlistenen i NM og Nordisk mesterskap i år. Ekjord er en fører som har hatt en veldig bratt progresjons kurve de siste 3 årene. En meget lærevillig fører som leverer solide prestasjoner hver gang han er ute på banen.

Begge førerne kjører Suzuki GSXR1000 K9 som leverer over 210hk og har en kjøreklar vekt på 167kg. Syklene har en toppfart på over 320km/t. De deltar i superbike klassen som er den største klassen innen motorsykkelracing.

Team-Suzuki-2010_1265617687_1265617729.JPG

Comments Closed