RASKEST: Ducati var raskest under den siste offisielle testen på Losail-banen i Qatar.

RASKEST: Ducati var raskest under den siste offisielle testen på Losail-banen i Qatar.

 

 De offisielle testene i Malaysia og Qatar er unnagjort. Førernes form finpusses. Det er straks klart for ny MotoGP-sesong.

 

Tekst: Claus Diseth

 

Og som vanlig starter sirkuset i det vesle arabiske landet Qatar, på den spektakulære Losail-banen utenfor ørkenstatens hovedstad Doha.

 

DET GÅR FORT

Den 5,4 kilometer lange banen er 12 meter bred, har seks venstresvinger og 10 høyresvinger. Langsiden er på hele 1068 meter. Fartsrekorden her er målt til vanvittige 348,3 kilometer før Andrea Dovizioso i fjor måtte bremse ned sin Ducati før den krappe høyresvingen i enden av sletta.

Raskeste runde ble satt av Jorge Lorenzo (Yamaha) så tidlig som i 2008, med tiden 1.53,927. Banerekorden (tid satt i løp) innehas av Casey Stoner (2008) og er på 1.55,153.

 

FUN FACTS

MotoGP-klassen kjører 22 runder på Losail-banen under løp. Da tilbakelegger de totalt 118,4 kilometer før mållinjen krysses. Da Marc Marquez vant fjorårets åpningsløp var det med en gjennomsnittshastighet på hele 166,4 kilometer i timen. Valentino Rossi ble nummer to med en snitthastighet på 166,3 kilometer i timen, mens Dani Pedrosa tok den siste pallplassen. Hans snitthastighet var 166,1 kilometer i timen. Pedrosa klokket inn drøyt 3,5 sekunder bak Marquez.

 

RASKESTE MANN: Ducatifører Andrea Dovizioso var raskest under testen på Losail-banen.

RASKESTE MANN: Ducatifører Andrea Dovizioso var raskest under testen på Losail-banen.

 

DUCATI RASKEST

Under forrige helgs offisielle test på Losail-banen var det italienske Dovizioso som satte den raskeste rundetiden, med imponerende 1.54,9 som bestetid. Bare noen hundredeler bak kom ikke uventet Marc Marquez, som også var raskest under testingen på Sepang-banen i Malaysia tidligere i vinter. Yamaha-førerne Lorenzo og Rossi var omtrent halvsekundet bak de raskeste pr. runde.

 

SVING 1: Løpet i Qatar går sent på kvelden, når flomlyset er tent.

SVING 1: Løpet i Qatar går sent på kvelden, når flomlyset er tent.

 

I FLOMLYS

Når årets første MotoGP-løp går av stabelen søndag 29. mars klokken 17.55 norsk tid (19.55 lokal tid) er det i et spektakulært flomlys. Banen sto klar til å ta imot sitt første MotoGP-løp 2. oktober 2004, men det var først i 2008 det ble arrangert Grand Prix i flomlys.

Losail-banen ble bygget i løpet av drøye 12 måneder. Over 1000 arbeidere jobbet døgnskift for å få den ferdig. Prislappen? 58 millioner dollar.

 

NYKOMMER: Maveric Vinales har gått fra Moto2 til et fabrikksete hos Suzuki denne sesongen.

NYKOMMER: Maveric Vinales har gått fra Moto2 til et fabrikksete hos Suzuki denne sesongen.

 

FLERE DEBUTANTER

Årets sesongstart markerer også et spennende gjensyn med Suzuki i motorsykkelsportens gjeveste klasse. Og Suzuki-teamet har så langt imponert under de to offisielle testene. Aleix Espargaro fikk fjerde beste tid på første testdag, og tiende beste tid på dag nummer to. Teamkompis og MotoGP-debutant Maverick Viñales var ikke overarskende, ikke fullt så rask, men likevel bare to tiendeler bak Espargaro. En annen debutant som imponerer, er unge Jack Miller på en CWM LCR Honda. Nykomlingen i den største klassen var til slutt bare 1,8 sekunder bak Dovizioso. Ikke verst for en som har hoppet fra den minste GP-klassen.

 

APRILIA I BUNN

Aprilia har også et nytt fabrikk-team på plass i årets utgave av MotoGP. Og sier tydelig at sykkelen de bruker i år, ikke er den de skal satse for fullt på. Årets sesong handler for Aprilia mest om å samle data fra de forskjellige banene, slik at de kan stille sterkere neste år, og i 2017. De to førerne Marco Melandri og Alvaro Bautista havnet henholdsvis sist og tredje sist under testingen i Qatar.

 

Meld deg på vårt Nyhetsbrev

Kontaktinfo

BikePort AS
Postboks 21
7560 Vikhammer
Tlf: +47 92082072
E-post: post@bikeport.no

Følg oss