Snart rimeligere Carbon og Titanium-deler?

Del:

I de aller fleste fabrikknye sykler som selges i dag er det lite med deler i Carbon og Titanium. Unntakene som bekrefter regelen finner man i de aller dyreste modellene som for eksempel Ducati Desmosedici.

Derimot får man kjøpt slikt tilleggsutstyr som erstatning for originaldelene fra flere produsenter som spesialiserer seg på for eksempel eksosanlegg, felger, kåpedeler osv.

Prisene på slikt utstyr har imidlertid så langt vært ganske høye. Dette kan det nå se ut som vil endre seg om ikke så alt for lenge.Nå vil trolig ikke prisene falle dramatisk over natten, da forskning, utvikling og ikke minst bygging av produksjonsenheter alltid tar tid.

Oak Ridge National Laboratory har nå utviklet en ny måte å produsere titanium som reduserer produksjonskostnaden med hele 50%. Dette er svært gode nyheter for alle slags kjøretøy (og andre produkter) som ønsker materiell med høy styrke og lav vekt.

Carbonfiber har mye av de samme egenskapene som titanium med lav vekt og høy styrke. Flere japanske selskaper har samarbeid om å finne nye måter å fremstille Carbonfiber på med reduserte produksjonskostnader. Målet er å få kostnadene ned så mye at det vil være lønnsomt å få masseprodusert biler i Carbon.

Om de japanske utviklerne lykkes, og NÅR blir spennende og se. Skulle de lykkes i å kunne masseprodusere biler med hovedsakelig Carbon uten at kostnadene blir særlig høyere enn hva de er i dag, vil dette selvsagt også bli aktuelt for motorsykler.

Kanskje er det ikke så lenge til vi ser motorsykler i butikken til dagens priser med titanium og carbon i både ramme, motor, felger og eksosanlegg? Bakdelen med dette er vel at færre vil stte sitt eget personlige preg på sin sykkel med å kjøpe ekstrautstyr…..

Comments Closed