SNASENT NYTT FRA VICTORY

Del:

judge2

 

Victory har latt oss få se neste års modeller. Her burde det være litt av hvert for cruiser-entusiastene.

 

Tekst: Claus Diseth

Foto: Victory

 

2017-modellene av amerikanske Victory (eies av Polaris, samme konsern som produserer Indian) lanseres under slagordet «A leaner, meaner future». Så gjenstår det å se om norske kunder lar seg begeistre.

 

REDUSERT UTVALG

På grunn av innføringen av det såkalte EURO IV-regulativet som bestemmer hvor mye (eller lite) avgasser osv en motorsykkelmotor kan slippe ut, ser Victory seg nødt til å tilby et mindre utvalg av sin modellrekke i Europa. Det betyr at modeller som Vegas, Hammer, Cross Country, Magnum, Magnum X-1, Cross Country Tour og Vision ikke vil være tilgjengelig her etter at lageret med 2016-modeller (som står i Europa) er solgt ut.

 

1200CC

Det som kommer til Europa (og dermed Norge) er amerikanernes  vannavkjølte 1200cc V-twin som først ble lansert i modellen «Octane» tidligere i år.

– Octane var starten på en ny retning for Victory Motorcycles, og vi kan nå gjøre oss klare for et nytt kapittel . Selvfølgelig er det litt trist at vi ikke lenger kan tilby noen av modellene i Europa. Men det som kommer er enda mer spennende, sier Rodney Krois, direktør i Victory Motorcycles.

 

OCTANE

octane

«Octane» kommer stort sett uforandret i 2017, men med to nye fargekombinasjoner; Matt perlemorshvit og blank sort. Modellen i matt grå leveres også neste år. Og i god, amerikansk tradisjon kommer det en masse nytt originalt ekstrautstyr. Fabrikken fremhever selv «2 i 1 eksosanlegg», tankbag, mindre speil som kan monteres i enden av styreholkene samt et såkalt «gun fighter»-sete.

 

GUNNER

gunner

Modellen «Gunner» forblir også relativt uendret, og kommer i fargene grønn og grå. Motoren er uforandret, den samme V-twinmotoren, har ABS og den samme, lave sittehøyden. Victory kaller dette for en «muskel-cruiser», og fotpinnene er derfor mer midtmontert på sykkelen enn på tradisjonelle cruisere.

 

DOMMEREN

judge

Eller «Judge» som fabrikken kaller den, er vel den av Victorys modeller som mest skriker «amerikansk muskelsykkel». har nummerplate med tallet 106 (kubikkincher), dragstyre (i alle fall kaller amerikanerne styret for akkurat dét), femeikede, støpte felger. Reklamen sier det er moderne teknikk med en gammel racers sjel. Fargen kalles «solnedgangsrød».

 

HIGH BALL

higball

Dette er High Ball. Victory kaller den selv for en «performance bobber». Orangefargen på utgaven over kalles forøvrig «Nuclear Sunset Orange». I tillegg kommer den i en litt mørkere gråfarge enn fjorårets. For å beholde det litt mørke uttrykket på akkurat denne, blir den levert med dekk uten de hvite dekksidene.

Comments Closed